El port de Gandia...


Obra:De mar estant (p. 150)
Indret:La Llotja
Municipi:Gandia
Comarca:Safor

testing image

El port de Gandia -que no visitarem avui- és ample i segur a l'interior, però la bocana deu ser problemàtica per a vaixells grans. Els bancs d'arena mòbils hi canvien el calat, i un xaloc o un llevant durs fan de seguida una barra d'ones dissuasiva. El va projectar Rafael Yagüe el 1883 i les obres es van iniciar el 1886. Tres anys després la titularitat del port passà a The Alcoy & Gandia Railway and Harbour Company Limited, i gràcies a l'exportació de taronja esdevindria el segon port fruiter d'Espanya -va assolir les 250.000 tones el 1934. L'any 1946 l'estat se'n féu càrrec i el va declarar «d'interés general» abans que el 1961 passara a integrar-se en el Grup de Ports de València. Des de 1985 depén de l'Autoritat Portuària de València i, gràcies a les millores realitzades s'ha impulsat el tràfic de mercaderies fins a arribar a les 440.000 tones el 2002; un volum certament notable.

Potser la Vella iniciativa anglesa ja en presagiava la importància actual. De pocs ports es pot dir que generaren la construcció d'una via de ferrocarril a través d'una orografia infernal per tal de connectar-se a una ciutat industriosa com Alcoi. És, en efecte, als molls de la capital de la Safor on naixien els rails del projecte ferroviari. La imatge d'aquelles locomotores a vapor que gairebé abordaven les flamants popes dels vaixells atracats de punta és el testimoni d'una època optimista que ben aviat veuria sepultada la seua fe en el maquinisme sota les runes de la Gran Guerra.

La dàrsena del port s'aprima per la banda de terra i forma una mena de canal que aprofita la desembocadura del barranc de Beniopa. Dissortadament, un pont impedeix el pas de velers a la zona en què es troben els llaüts tresmallers i els que van a la petxina, on hi ha un varador minúscul.