Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
La necròpolis més important d'Eivissa com a jaciment arqueològic és la que es va trobar al Puig des Molins. Es tracta d'una sèrie de coves a les quals es descendia per una obertura que estava tancada amb lloses. A dins estaven els sarcòfags. Els enterraments són d'inhumació o de cremació, depenent de l'època en què foren ocupats. De vegades, els cadàvers estaven coberts simplement per unes plaques. Tota el vessant de la muntanya denominada Puig des Molins es troba perforada per aquestes petites coves col·lectives, en què s'ha arribat a trobar entre 4 i 5 mil hipogeus. S'hi han trobat paraments amb centenars de figures de fang bullit. Algunes en són representacions del mateix difunt i d'altres són de divinitats protectores i d'animals sagrats. Les representacions divines es refereixen quasi sempre a Demèter i Core. Aquestes dees reberen adoració en tota la Mediterrània cap a la segona meitat del segle v aC. En diferents punts del recorregut que hi fem i en funció de les referències que hi dediquen els textos podem llegir: una crònica de fa més de cent anys de Francesc Vilàs Gómez; un sonet de Marià Villangómez; dos poemes de Josep Maria Llompart; el de la la secció III de la suite que Josep Marí que descriu una visió nocturna de la ciutat d'Eivissa; el record de Jean Serra quan hi puja amb l'àvia a collir tàperes i, finalment, un poema d'August Bover.
Quan els molins molien, sempre anàvem, d'al·lotets, pels seus voltants, a fi d'observar, amb por, la força de les seves aspes. Fèlix, el vell moliner, de conversa amable i atractívola, ens ensenyava. com rodaven les moles. Agafava la farina a grapats i ens la presentava. perquè veiéssim que bé que es molia. No el molestaven els infants, ans hi parlava com si fossin persones majors, i els nins, de vitals energies, restaven aturats amb més seny que si els parlés el mestre.
—Jo vui mirar per sa finestreta!...
El camí, el traçaren les bèsties. Venia una somera carregada amb un sac de blat pel sender rocós, de calvari, que menava fins a la mateixa porta. Així arribava tot el gra. I el paisatge, que s'estenia sense cases, prenia una tristesa alegre amb el verd del bladar. El puig buit, que sabíem, de sentir-ho dir, que era una necròpolis, apareixia encara més remot al nostre pensament. No hi havia xiprers. I era un cementiri. Li quedaven com a nota funerària —i no ens n'adonàvem— les oliveres, que sempre duen dol.
— I es fenicis, també tenien molins? El vell Fèlix, accentuant el seu somriure, ens va dir que no, que molien a mà, car aquests molins encara no estaven fets. La seva cara vermella, amb pols de farina, sota la boina, somreia encara més amb les seves atentes respostes.
Però als altres molins, no hi teníem entrada, perquè els moliners no eren tots com en Fèlix, que a més d'alt, atlètic i ossat, contestava pacient les nostres preguntes, sense cap mot repelenc; els restants ens pareixien massa esquifits. El pensament, en la nostra, petita formació de set anys, ens rondava per expressar —certament sense definir-ho— que ell, el moliner, molia el gra millor que els altres, que la farina sortia més saborosa de les moles del seu molí i que el pa seria millor.
Tot això volíem pensar sense aconseguir-ho, damunt el cim, devora les aspes, quan es recollien les veles i nosaltres miràvem, des dels nopals i els geranis, la gran badia fins a Formentera, les Salines amb el seu estany brunyit, les muntanyes de la banda de tramuntana. Als nostres ulls infantils tot semblava encara més gegantí.
Poc després de 1914 s'enderrocaren les aspes, i em vaig trobar amb en Fèlix al pla, a sou, en una farinera mecànica, tancada en un petit recinte on mancava aquell aire dels puigs que feia la farina més de xeixa.
Puig des Molins
Vivim damunt l'escorça sensitiva
de les coses. Sobre elles rellisquem
—passos, palps i mirades. I ara anem
entre imatges ardents d'ànima esquiva,
oh remotes parets, cova passiva,
on amb l'esguard més ample i net tustem
des d'un límit de blaus a vela i rem,
aires —un aleteig— i terra aspriva.
Vivim, braços oberts, entre elements
que s'eixamplen pregons als quatre vents,
foc que cerca el ponent on estimbar-se,
roques d'un cementiri sepultat,
mar que arronsa l'esquena al vast embat,
dolç embat ja sense aspa en què embullar-se.
Puig dels Molins
Les arrels per ventura li engraparen
el cor, la boca?
¿Tal volta és per això que té l'oliva
gust de les seves llàgrimes?
¿És per això, potser,
que, molt tènues,
l'oliu diu en el vent
les paraules adormides als seus llavis?
Secció III de "Nocturn a la ciutat d'Eivissa"
III
La mort,
dins la negror excavada
de les tombes veïnes,
és una mort
immortal.
Torno a les oliveres
descloses,
sentinelles inútils
dels tresors.
Senderes
pugen, sublims,
la crosta dura,
però no de ceràmica
ni d'ossos.
Pols,
roca i solitud,
amb un nom de molins
i el vent,
que no té veles.
Tàperes al Puig dels Molins
Potser no era la primera vegada que feia aquell recorregut. En qualsevol cas, però, l'ubico en la meva memòria com el primer dia que vaig passar al puig dels Molins. Devora l'observatori astronòmic que hi ha al seu cim, en una casa de pagès, amb molí de còrpora revinguda, aturat en una hora incerta, habitaven uns parents nostres.
Era estiu. Seguint un antic costum, vaig acompanyar l'àvia a collir tàperes. No les coneixia d'abans, ni sabia llavors que, adobades primer amb aigua i sal i després amb vinagre, esdevenen un producte mengívol i refrescant. La taperera s'agrada de créixer a les penyes, als roquissars, a les murades... Passen l'hivern recargolades i nues. Però, en arribar la primavera, semblen ressuscitar d'una mort aparent. Reverdegen i els broten unes flors blanques que recorden, amb els seus estamps morats, els ulls exagerats de Betty Boop.
L'àvia, arrugada però esvelta com les oliveres que ombregen les tombes mil vegades profanades de la necròpolis púnica —per on jo corria aquell dia i correria altres dies, al marge de la història—, es movia, àgil i segura, per les roques i desnivells del puig, ajupint-se amb vivor per collir els verdosos capolls —les tàperes—, que jo desava dins d'una alfabieta, bo i observant aquelles mans nerviüdes, allargades, ossudes, blanques i fines, alhora endurides per les feines seculars i vinculades a la terra, avesades a la brega quotidiana, a l'adversitat potser. Però, tanmateix, sempre manyagues.
La vella figura de l'àvia vestida de negre lluïa sota aquell cel claríssim, sobre la mar encalmada i brillant, guarnida de gavines, contra les murades...
Puig des Molins
A tocar de la vila i no gens lluny
de la mar hi tenies els teus morts,
amb l'esperança que no t'oblidessin
ni un sol moment durant el llarg viatge.
No comptaves, però, que a poc a poc
el temps arribaria a transformar-te
fins al punt que no et reconeixerien,
si gosessin tornar...
I ara ets una altra.
Ibusim s'ha perdut en el passat.
En resten solament les oliveres
—sorgides des del fons dels hipogeus—
i el trànsit esqui de les sargantanes.
Altres indrets de Eivissa: