Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
Amb aquesta obra, instal·lada el 1984, Joan Brossa (Barcelona, 1919-1998) aconseguí el que sempre s'havia proposat: fer un art poètic sense fronteres, després d'haver passat de la poesia literària a la visual, i d'aquesta a la corpòria. A proposta dels arquitectes Esteve Bonell i Francesc Rius, autors de l'edifici del Velòdrom, va fer una obra en què la poesia adquireix una dimensió urbana. Ell mateix la va definir com un «poema visual transitable, en tres parts: naixement, camí —amb pauses i entonacions— i destrucció», tota una construcció sintàctica en la qual el visitant va participant a mesura que segueix la trajectòria proposada pel poeta. S'inicia amb una A de grans dimensions, continua amb diversos signes de puntuació (el punt, la coma, els interrogants, etc.) escampats sobre la gespa i que expressen les pauses, i finalitza amb el desenllaç i la destrucció, materialitzats amb una altra A, aquest cop trossejada i transformada en un punt de trobada. Un conjunt envoltat d'oliveres, garrofers i xiprers que l'embolcallen i li donen caliu, i que és, en definitiva, un «símbol de la vida mateixa». Situats en qualsevol punt de la instal·lació, podem llegir la sextina que el poeta va escriure per complementar la conceptualització del poema objectual. També la lectura d'un fragment d'Ablanatanalba, de Màrius Serra, ens farà de pont per endinsar-nos una mica més amunt, fent un salt en el temps, en el Laberint, un espai que és també una metàfora del pas del temps i de la vida.
Sextina per a un poema visual transitable, en tres parts, situat en un espai urbà, a l'entorn del Velòdrom d'Horta
Als arquitectes Esteve Bonell i Quico Rius
La primera de les lletres,
alta de setze metres, és de pedra,
enmig de balancins, voltada d'arbres.
(Més endavant la podrem veure a trossos).
Ve a ser com la primera part d'un llibre,
on els signes no són res més que signes.
Sobre un parterre hi ha els signes
de puntuació. Entre les lletres
corre un camí vermell (el curs del llibre).
Per fi, entre desmais hi ha els blocs de pedra
de la mateixa lletra feta a trossos.
El caminal es vorejat per arbres.
Aquest "text" rodejat d'arbres
i junt amb el parterre ple de signes
apunta el pas dels dies fins als trossos
de la segona A. Entre les lletres,
hi trobeu plantes, arbres, herba i pedra,
i, tot plegat, ho imagineu un llibre.
Vol ser, com la vida, un llibre
que té comes i punts enmig dels arbres,
un naixement i un curs damunt la pedra
i un sol final, ben lluny de falsos signes,
perquè la vida aquí fuig de les lletres
si amb el teu seny ajuntes parts i trossos.
Moltes miques fan bons trossos.
Aquí el secret escapa de tot llibre
i en passejar pel mig de dues lletres
podeu mirar el camí o escoltar uns arbres.
Les coses i el paisatge són els signes
per entonar el discurs de pedra a pedra.
L'última lletra de pedra
ens recorda el destí, caiguda a trossos:
l'assolament de la vida; i els signes
d'entonació o pausa —com al llibre—
són incidents del discurs. (També els arbres
poden enraonar més que les lletres...)
Amb dues lletres, i pegant en pedra,
en camí d'arbres veus desfer-se trossos
de mots d'un llibre nat sota mals signes.
Matí de diumenge als jardins del Laberint d'Horta.
Fa mitja hora que el Tomàs i la Montserrat han arribat al Velòdrom Olímpic acompanyats del nord-americà de les nou zetes. Han començat la visita fotografiant l'home Zeta sota l'enorme A que el poeta Joan Brossa hi va plantar fa anys, perquè el Tomàs planeja transformar Zachary Zzzzzzzzzro en un dels seus homenots i l'indret li ha semblat prou màgic per il·lustrar l'article. El californià és un home gran i afable que s'ha mostrat encantat amb aquesta inesperada prolongació dels seus quinze minuts de glòria televisiva. Després de la sessió fotogràfica han pujat un llarg tram d'escales i s'han plantat a l'entrada de l'antiga hisenda de la família Desvalls que conté els coneguts jardins del Laberint. Allá els esperava Desideri Diez Quijano, l'historiador oficial del barri d'Horta.
Altres indrets de Barcelona: