Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
L'església del Pi està documentada des del 987. No s'han localitzat restes de l'edifici d'aquell temps, que devia ser d'estil romànic, cosa que ha fet suposar que es trobava al mateix lloc que l'església gòtica actual, el subsòl de la qual no ha estat excavat. La construcció de l'actual temple gòtic data de la primeria del segle XIV. Consta d'una sola nau de grans dimensions (54 m de longitud per 15,50 m d'amplada i una alçària de 27 m), amb absis poligonal i capelles laterals situades entre els contraforts gòtics. La façana principal té damunt de la portalada una gran rosassa de dotze braços del segle XIV. El terratrèmol del 1428 va causar seriosos danys a l'església i va fer caure la rosassa, fet que va provocar diversos morts. Reconstruïda, fou destruïda de nou en l'incendi del 1936 i refeta entre els anys 1939 i 1943 per l'arquitecte Josep Maria Jujol, basant-se en fotografies i també en l'estudi de les rosasses dels monestirs de Pedralbes i Sant Cugat. Situats a l'interior de l'església podem llegir una anotació del dietari de Joaquim Renart on evoca el funeral d'Àngel Guimerà el 1924 i el fragment de Senyoria de Jaume Cabré en què mestre Perramon i Teresa demanen la intercessió de mossèn Prats per a salvar l'Andreu de l'execució de la pena capital.
29 de juliol 1924
Els funerals del poeta Guimerà han tingut lloc avui a l'església del Pi. Cal sospitar, només dient això, la gernació immensa que ha anat a la vella parròquia barcelonina a referendar amb llurs oracions i presència l'alta estima en què el poble tenia el seu poeta representatiu. El públic, no cabent materialment dins el temple, ha vessat per les places properes fins a omplir la del Pi. Potser no s'havia vist mai un espectacle igual. Tots, amb la candeleta als dits, tenien la fe del futur que tant els havia cantat el poeta finat. Altres, veient la impossibilitat d'entrar, se n'anaven satisfets d'haver fet acte de presència. I mai com avui es podria dir allò que hi eren totes les classes socials, ja que a totes havia arribat fent sentir el seu verb enèrgic i càlid, el verb del gloriós Guimerà.
Barcelona continua refermant el plebiscit del dia de l'enterrament del poeta, a despit de prohibicions i cadenes. L'ofertori ha durat, sense interrupció, de dos quarts d'onze fins prop de la una, a compactes fileres de fidels que rebien tres sacerdots, mentre l'Orfeó Català i el tenor Vendrell llançaven Cel amunt llurs cants virils i majestuosos. Ha estat repartit a tothom un bell recordatori on en una cara hi ha un dibuix d'en Josep Llimona i, en el dors, fragments del Jesús de Natzaret del mateix Guimerà.
Uns segons de silenci. Les parets del despatx parroquial del Pi es van amarar de les paraules del vell desesperat. Era ben clar que només era fill seu, l'Andreu, perquè llevat d'ell i de la Teresa, a ningú no li importava un rave la seva sort.
—Ajudeu-me, mossèn.
—Jo, pobre de mi... No sé com puc...
—És que no conec ningú, mossèn. No sé com fer-m'ho perquè la gent que té influència s'interessi per l'Andreu... Només em falta sortir al mig del carrer i posar-me a cridar.
—Un moment...
Mossèn Prats va obrir el calaix del seu escriptori, investint d'un toc d'importància cada gest, per revestir el conjunt d'una certa unció. Per tranquil·litzar aquell pobre diable i per tranquil·litzar-se ell. Va sucar la ploma al tinter i escriví unes ratlles amb la seva lletra de ratolí.
—Us obro la porta de la Catedral —va proclamar, en acabat, feliç d'haver trobat una frase tan expressiva—: És una carta de recomanació per al canonge Cascante... —Pica el paper amb els dits—: Li suggereixo que us presenti al canonge Pujals, que és un home que remena les cireres, m'enteneu? El canonge Cascante i jo vam ser condeixebles de Seminari i un favor així no me'l negarà pas, m'enteneu?
Li va donar el paper, satisfet de treure's el mort de sobre. En el fons, mossèn Prats creia fermament que qui la fa la paga i ves com li vas a explicar a un pare atribolat que resignació, que si el seu fill és carn de forca per alguna cosa deu ser, no sé com dir-ho.
—Molt agraït, mossèn —va fer mestre Perramon agafant el paper com si fos l'única esperança de salvació per al seu fill—. Moltes gràcies, mossèn —va repetir mentre inclinava el cap.
Amb el paper a la mà travessà la fosca nau central de l'església del Pi. La conversa amb mossèn Prats li havia deixat un regust desagradable. Era evident que el mossèn se'l volia treure de sobre; que els problemes que ell plantejava li venien grans. Però sobretot, li sabia greu que mossèn Prats fes com si mestre Perramon no hagués estat tretze anys mestre de capella del Pi; com si no hagués arribat a la parròquia abans que el mossèn. Com si no es conegués pam a pam els murs i els racons d'aquella basílica; com si no hagués compost un motet en llaor i memòria del benaventurat Josep Oriol i Bogunyà a instàncies del mateix mossèn Prats; com si no hagués aportat il·lusions i temps en la benaurada tasca d'inici del procés de beatificació del benaventurat Josep Oriol; com si no hagués ensenyat, durant tretze anys, tretze generacions de galifardeus a comportar-se davant d'un pentagrama; com si mossèn Boladeres, l'anterior rector, no el tingués com a preferit; com si l'acadèmia de música que regentava no fos ben considerada en els cercles corresponents, que no ho era però el mossèn què havia de saber; com si de les cent vint-i-tres composicions (seixanta-nou per cent de caràcter religiós) no n'hagués compost una bona part davant de l'orgue del Pi...
Altres indrets de Barcelona: