Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
La porta de l'Almoina, dita així per ser veïna a la casa, ja desapareguda, on es donava socors als necessitats, és la més antiga de la Seu. També és coneguda com a Porta del Palau pel seu veïnatge amb el Palau arquebisbal. D'estil romànic, amb influencia mudéjar, és de tipus lleidatà. Per la seva similitud a la porta dels Fillols de la Seu vella de Lleida, construïda cap al 1220, alguns hi veuen la mà d'algun mestre lleidatà en la seva construcció. Constitueix un element clarament diferenciat de la resta de la catedral, que principalment és gòtica. Alguns autors la consideren de 1260-1270, obra d'Arnau Vidal, però pel seu estil primitiu altres la remunten al 1240, immediatament després de la conquista del rei en Jaume (1238). El fet que estigui encarada a l'est, mirant cap a la Meca, fa pensar que allí mateix es trobava el mihrab de l'antiga mesquita.
Per damunt de l'arcada hi ha esculpits en pedra els caps de set matrimonis lleidatans que, segons la tradició, representarien els pobladors fundacionals de la nova ciutat cristiana, per tal com vingueren a València acompanyats de tres-centes donzelles lleidatanes a fi de casar-les amb els soldats que havien lluitat al costat de Jaume I. Per sota d'aquests caps, que encara conserven restes de policromia, figuren en una inscripció els noms dels fundadors llegendaris de la ciutat. Com a curiositat, al costat dret de la porta, es poden observar unes osques a la pedra, fetes pels botxins en esmolar les destrals per als ajusticiaments que es duien a terme a la plaça. En ser-hi al davant podem llegir textos de Joan Francesc Mira, Enric Sòria i Antònia Carré.
La part més antiga és la Porta del Palau, que per ser l'única mostra d'art romànic que pot exhibir la ciutat, és una obra perfecta i delicada, d'exactes equilibris geomètrics. Va ser iniciada l'any 1262, en començar les obres de la catedral, i la influència de la seu de Lleida és ací manifesta. La relació especial entre València i les terres de Lleida, a mi me la van ensenyar ja de menut davant d'aquesta porta, i no pels detalls de l'arquitectura, sinó per les tres-centes donzelles que, segons la llegenda, va fer venir d'allà el rei Jaume I per casar-les amb els seus soldats que no tenien dona. Per acompanyar les donzelles, van venir també set matrimonis, que representen la població fundacional de la nova ciutat cristiana: són els catorze caps en pedra que apareixen a la part alta d'aquesta porta romànica. I tant se val si les set parelles són o no són figura dels primers repobladors, o si les tres-centes donzelles de Lleida no van existir mai, perquè allò que compta és la llegenda, que respon a una veritat certa i coneguda.
La porta romànica de la Seu, tan malmesa, encara conserva sorpreses i atractiu. Els capitells, com de costum, conten la història sagrada als vulgars, com un còmic perfectament adaptat a una clientela analfabeta, on, en comptes dels actuals globus informatius, trobem rica simbologia, que degué ser perfectament intel·ligible en el seu temps. Part de l'esquerra, la historieta arranca amb el Verb del Gènesi aletejant damunt les aigües, tot inscrit en la circumferència còsmica. Ací el Verb està representat per una au molt terrena, potser una àguila, o un voltor, mentre que les aigües són meres ondulacions. Un cercle enclou Verb i aigües dins d'una unitat de sentit. Ací hi ha, estilitzada al màxim, una cosmogonia. És possible que els cristians no trobaren cap imatge millor per a il·lustrar la creació, i que aquesta espècie de jeroglífic es repetesca en totes les portades romàniques del món, però ara no tinc cap manera de verificar-ho, ni ve al cas. A València només s'ha materialitzat un Cosmos romànic i és aquest.
Em costa de seguir el programa que ordena el discurs d'aquests capitells deteriorats, però és clar que algun n'hi deu haver. En tot cas, les escenes són veterotestamentàries. S'obrin amb l'au primordial i es tanquen, en l'últim capitell de la dreta, amb la mà del Senyor que lliura el llibre de la Llei a Moisès. Les dues imatges són, per tant, fundacionals.
Passada la plaça de l'Almoina, Guerau es disposa a entrar a la Seu per la porta del Palau. S'atura un moment a contemplar els arcs arrodonits d'aquesta construcció edificada al damunt de l'antiga mesquita de la ciutat i n'admira els capitells que narren escenes bíbliques. El sacrifici d'Isaac, Moisès que recull les Taules de la Llei, la creació de l'univers, el pecat d'Adam i Eva, el colom que sobrevola l'abisme. Es mira els catorze caparrons humans que hi ha sota del fris que tanca en línia recta el portal i llegeix les inscripcions que els enllacen de dos en dos. En Pere amb na Maria, sa muller. En Guillem amb na Berenguera, sa muller. En Ramon amb na Dolça, sa muller. Bertran amb na Berenguera, sa muller. Domènec amb na Ramona, sa muller. Francesc amb na Ramona, sa muller. Bernat amb na Flor, sa muller. Els catorze caparrons representen els set matrimonis que van acompanyar les mil donzelles que venien des de Lleida per casar-se amb els soldats de Jaume I el Conqueridor i donar origen així al Regne cristià de València. Tots ells van embarcar-se en un viatge que no sabien on els portaria, pensa Guerau fantasiejant per un moment que els catorze rostres prenen vida, que baixen d'allà dalt on reposen per explicar-li les seves desventures i grandeses.
Altres indrets de València: