Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
El bar Formentor, inaugurat el 1929, als baixos de l'edifici que Benàzar va construir en el cap de cantó del Born i el carrer Constitució. El propietari del local, senyor Ludwig va encarregar la decoració a Josep Costa, picarol, i de seguida es convertí en un centre de trobada d'artistes i intel·lectuals. Per recordar ni que sigui vagament la importància cultural del lloc podem llegir, en ser-hi al davant, textos de Llorenç Villalonga, que hi situa un passatge d'un dels disbarats dedicats a la Marquesa de Pax; un poema de Cèlia Viñas i fragment prou significatiu d'Una arcàdia feliç, de Miquel López Crespí.
Una veu: Justíci' és feta.
La senyora d'edat (als seus veïns): ¿Vostès creuen que na Xima s'arribarà a colgar amb en Tomeu?
(Una bufada de vent se'n duu la senyora d'edat.)
Sra. Rolland (amb accent mexicà desvetllat pel pànic):¡Nosotros también volamos, Manuel!
(Volen.)
Filòsof 2.n: Prou. Jo aplec.
(Vola.)
Tomeu (desesperat, amb un ramell): Oh, Xima, posa orde en aquest desveri. (El vent li pren les flors, que s'escampen per l'aire.) Es vent m'ha pres ses flors... Xima, s'Inquisidor és mort. Ja no quedes més que tu...
(Va desapareixent tot, taules, cadires i parroquians. Se sent, cada pic més dèbil, l'oració del seminarista i el cor, cada vegada més pobre, del poble que respon: «Xima, salva els teus feels...»)
Tomeu: Aviat no quedarà res. No m'importa morir, però necessit sebre... Jo supòs que és en el Cel que mos n'anam tots. ¿Què no és així? Escolta, Xima, el senyor Rolland mos convidava a anar a viure a un hotel. Jo puc acceptar que me paguin es dinar i es sopar, però no es dormir. ¿Per què? Tu coneixes ses veritats fonamentals. Contesta. ¿Té raó ell o jo? ¿I lo des puros? Tampoc no ha quedat aclarit. ¿Per què no me respons? ¿O és que això també és contingent?
(Pausa, Una bufada se'n duu en Tomeu.)
Tomeu (des de l'aire, amb un crit): Xima, ¿és ver que no saps tocar es piano?
(Desapareix. En escena no queda ningú, fora de na Xima, dreta, somrient i mirant al lluny.)
FI
Pluja al bar Formentor
La pluja ve de puntetes
tot tremolant de rialles;
per l'esquena se li fon
mirall de l'esgarrifança.
Travessa el Born tota nua
—pessigolles a les cames—;
els guardes municipals
s'han quedat de pedra marbre.
Plenes de vidres del cel
es glacen les taronjades
i un ocell ha refilat
la cançó més ensucrada.
Al seu pianet la pluja,
una polca capgirada
sona. Sonen xeremies?
Diu que son danses d'Irlanda.
—Qu'est-ce que ca? —Bon jour, madame.
La pluja, ben pentinada,
vol parlar-vos de Chopin.
—Que no sou de la gran França?
La pluja fuig de puntetes,
tota casta, tota aigua;
no hi ha més roses avui
que roses blanques.
Una guerra per sentir aquest «Bon dia tengui»? Sabia que no tornaria cap dels desapareguts. Eren ben morts, enterrats a la fossa comuna. I això si el fosser els havia anat a cercar! Altres eren cremats amb benzina, com a Son Coletes.
Quan Alfonso Zayas i Francesc Barrado compareixien pel cafè Formentor comentaven que, de forma inexplicable, un dels homes que portaven a matar havia pegat un bot i, inesperadament, aprofitant els moments inicials de confusió, fugia, perdut enmig de la boscúria. Escapar quan sents l'ordre de «Foc!». Com ho aconseguien? No ho podia entendre. Per fer-ne una història. «L'home que aconseguí salvar-se en el darrer moment». Però no sempre se salvaven. D'una illa mai ningú no en surt. La majoria de vegades els trobaven morts de fam, tremolant pes voltants. Els remataven en el mateix indret on eren trobats o els tornaven a internar a Can Mir. Salvats, molts pocs. Algú s'havia pogut escapar dels perseguidors. No gaires. Personatges mítics en les converses dels voluntaris que participaven en les razzies contra marxistes i maçons.
Francesc Barrado ho explicava a Alfonso Zayas, sense poder avenir-se del que s'havia esdevengut.
—No sé com va poder fugir. No m'ho puc explicar. Els meus homes tenen l'ordre de lligar amb cura les mans dels detinguts, amb cordes o filferro, procurant que no puguin alliberar-se mossegant les lligadures amb les dents. I, a l'hora de portar-los al cementiri, sempre hem procurat situar els fars del vehicle en la direcció adient. La bona visibilitat es essencial per no fallar els trets.
Barrado s'aturava un moment, mentre s'acabava de menjar l'ensaïmada que el cambrer del Formentor li havia posat al costat de la xocolata.
Altres indrets de Palma: