Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
Situats a dalt de la muralla conservada on hi havia el portal de Santa Maria, el lloc ens permetrà fruir de la lectura d'un text de Prudenci Bertrana que rememora les anades de Rusiñol per pintar pels vots de sant Feliu, a la riba de la desembocadura de l'Onyar amb el Ter o cap a Galligants camí de Sant Daniel; també, l'Oda a Girona, de Miquel de Palol que es pot contraposar amb el poema que també dedicà Antoni Puigverd a la ciutat. Complementarem les lectures amb un text en prosa de Narcís Comadira (Girona, 1942) que descriu pictòricament la impressió cromàtica que li produeix veure la Devesa, que tindrem a la vista per damunt de les cases de Sant Pere, al llarg de les diferents estacions.
G.
N. Y. «My City, mybeloved, mywhitel» ezra pound
Ciutat estranya, boca negra, òxid!
No sé per què et recordo emmurallada
mentre el fil d'aigua es podreix com un tedi
i el gran crepuscle ensenya la ferida,
si em plaus entre la boira dels matins
perduda com un cos avergonyit
d'anar sense vestits. I, de nit, més:
humida com un clítoris i sola. Ciutat, t'hauria infós,
si hagués pogut, una ànima corrupta (odiava
l'eternitat de l'ànima de pedra)
i vaig clavar-te uns ullals de paper:
vampir il·lús buscava sang al gòtic.
Ara et veig al desert, Nova Palmira,
difuminada entre la pols, ruïna.
Exòtica com ets, podries fer
de laberint: un joc entretingut
per a turistes delicats de l'ànima.
Pintava una tela als afores del poble de Sant Daniel. Ensems havia començat a escriure la divertida facècia El pintor de miracles, inspirada en un míser i autèntic pintor d'exvots molt popular entre els gironins. Era pel setembre i un raig de sol ponent, tocava d'esquitllentes la massa imposant de la catedral i l'esvelt i meravellós campanar gòtic de Sant Feliu. Però alguna tarda, núvols errants eclipsaven a estones, aquest efecte de llum. Llavors Russinyol, deixava la paleta, treia l'estilogràfica i un plec de quartilles de la butxaca del gec, i incòmodament assegut, en una gran pedra margenera, emprenia la continuació de l'obra teatral. Si reapareixia el raig de sol, tornava al quadre, i si s'estroncava, de bell nou a les quartilles.
Evidentment, no treballava, es divertia. I sols la força del seu geni podia estalviar-li les falles que la mateixa insaciable activitat haurien fet cometre a un altre.
De la mateixa guisa que aquell canvi radical d'atenció, aquell deixar i prendre ni el feia desmaiar, ni el fastiguejava. Tampoc no li era molestós allò que li esdevenia al seu redol, tant si pintava, com si escrivia, com si no feia res.
Russinyol, mentre fou a Girona, dugué sempre al seu costat un element provocador de desordre. Em refereixo al ja esmentat "Pepet Gitano". Aquest infeliç li carretejava els estris de pintura, li rentava els pinzells i li feia de grat allò que li manava, però, sobretot, l'entretenia i l'enriolava amb les seves dèries, amb les seves preocupacions, amb les seves pors estrafolàries, i amb les seves follies sobtades i perilloses, quan li pujava la mosca al nas.
Havia ensopegat un servidor addicte, un reclam i una joguina en una sola peça. D'antuvi li plantifica a la gorra un d'aqueixos rètols de zinc que s'obtenien llavors tirant deu cèntims a l'escletxa d'un aparell automàtic que solia haver-hi a totes les estacions ferroviàries. El rètol deia:
"Santiago Russinyol"; el Pepet l'ostentava amb orgull, com si fos un alt servidor principesc. Però darrera Pepet hi anava el crit esfereïdor, la canalla malinquieta i els ganàpies descarats, el bo i millor de la vagabunderia gironina. I tota aquesta trepa s'aturava allí on el pintor plantava el seu cavallet i l'enrondava. De seguida començaven les mofes, les escomeses de paraula i d'obra, més o menys directes i ofensives, que anaven pujant de to i determinaven escenes de tota llei, còmiques o dramàtiques, i alguns cops, segons l'exasperació del turmentat, cruentes.
Russinyol, enmig del tumult i la cridòria, si alguna cosa feia era més aviat per posar llenya al foc, i no per apagar-lo, i les seves gracioses intervencions aplegaven molts espectadors. En la sopitesa de l'ambient gironí, les sessions de pintura de Russinyol constituïen un espectacle gratuït que feien de bon aprofitar, àdhuc per a les persones de categoria, les quals, ultra passar l'estona, arriscaven l'agradosa contingència de bescanviar alguns mots amb un home cèlebre i de poder-li copiar alguns acudits.
Oda a Girona
Carcassa secular, momificada,
llençada a la deriva pels aiguats,
encara en els ulls cecs besllum d'aubada,
mes, en els peus, els verms aglutinats.
S'han apagat en l'aigua metzinada
reflexos i crepuscles enyorats,
i en la quietud turgent de ta contrada
mil espàrrecs de veus han esclatat.
Oh Girona, Girona, vella augusta,
mòmia heroica, fantasma esfereïdor,
sarcòfag dels meus somnis, la vetusta
dels temples, dels jardins patinats d'or;
núvia dels meus vint anys ¿quin malfat passa
en els teus murs, que l'heura s'hi marceix,
i cova un malestar en cada passa,
que l'odi sotja i la traïció engoleix?
Un núvol de disbauxa i de tempesta
ha agrisat tos capvespres autumnals;
lleig crostisser les teves valls infesta,
un colp de roc cegà tes catedrals;
altres veus, altres còpies forasteres
ofeguen tes cançons i el teu parlar,
i amb un pobre escamot d'altres fronteres
els teus herois d'ahir veus canviar.
Filagarsen tes gales de pubilla
qui res no saben de noblesa i dot,
i et sents poruga, i el teu front s'humilla,
quan tan alt sempre l'has mostrat en tot.
¿Serà que un mal embruix t'ha transformada,
o sóc jo, solsament, qui ha canviat?
¿és una ombra de cendra en la mirada,
o un polsim de rancor que m'ha atzorat?
Prou sospito que dus la cobejança,
com una llàntia d'oli de fossar,
d'una flameta d'odi o d'esperança
del foc antic, massa roent encar;
que ni amb l'hora d'avui no t'agermanes,
ni ets trasmudada de sentit i lloc;
que absent l'oïda a les promeses vanes,
reses el teu rosari poc a poc;
i que esperes, esperes endebades,
en un ressorgiment que no vindrà;
recordes malvestats, roges riuades,
que feren mal un jorn, i van passar...
Núvia dels meus vint anys! la meva queixa
i el teu silenci fan un sol camí...
potser tu et trobaràs a tu mateixa,
mes, qui podrà desembruixar-me a mi?
Vista de lluny, de Montjuïc estant, és un tou vegetal, un coixí de colors canviants, verds tendres, verds madurs, ocres i arams, segons les estacions i les hores del dia. A l'hivern és un coixinet d'agulles, i en dies de tramuntana, amb Rocacorba blava al darrera i el Canigó nevat a quatre passos, llampegueja en un seguit de punxades metàl·liques. Si de fora és un coixí, de dins és un edifici. I com a espai només pot comparar-se amb la catedral. És una mena de conjunt travat de rèpliques orgàniques de la gran nau. A l'hivern, l'estructura gòtica s'hi accentua. A la tardor, són les llums, amb els seus vermells, que encenen vitralls fets d'aire mentre les boires ens revesteixen per a la litúrgia penitencial de la crema de les fulles.
Altres indrets de Girona: