Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
La família Maragall, l'estiu de 1901, el passà a Camprodon. S'integrà ràpidament en la colònia d'estiuejants, entre els quals destacaven el Dr. Bartomeu Robert, pioner del turisme a la vila i Cèsar August Torras, promotor de l'excursionisme català. Feren excursions llargues i sortides més curtes pels voltants de la vila. Maragall se sentí fascinat per les fonts i, especialment, per la de Sant Patllari, que li inspirà "Les muntanyes", poema començat a Camprodon el juliol i acabat a Cauterets el mes d'agost. Va enviar el poema al Primer Certamen Literari de Camprodon que se celebrava aquell mateix any i hi obtingué el premi ofert pel Dr. Robert al millor glosador de "La vida a les muntanyes". Podem complementar la lectura amb textos de Cèsar August Torras, Baltasar Porcel i Antoni Puigverd.
Les muntanyes
A l'hora que el sol es pon,
bevent del raig de la font,
he assaborit els secrets
de la terra misteriosa.
Part de dins de la canal
he vist l'aigua virginal
venir del fosc naixement
a regalar-me la boca,
i m'entrava pit endins...
I amb els seus clars regalims
penetrava-m'hi ensems
una saviesa dolça.
Quan m'he adreçat i he mirat,
la muntanya, el bosc i el prat
me semblaven altrament:
tot semblava una altra cosa.
Al damunt del bell morir
començava a resplendir
pels celatges carminencs
el blanc quart de lluna nova.
Tot semblava un món en flor
i l'ànima n'era jo.
Jo l'ànima flairosa de la prada
que es delita en florir i en ser dallada.
jo l'ànima pacífica del ramat
esquellejant pel bac mig amagat.
Jo l'ànima del bosc que fa remor
com el mar, que és tan lluny de l'horitzó.
I l'ànima del saule jo era encara
que dóna a tota font son ombra clara.
Jo de la timba l'ànima profonda
on la boira s'aixeca i es deixonda.
I l'ànima inquieta del torrent
que crida en la cascata resplendent.
Jo era l'ànima blava de l'estany
que aguaita el viatger amb ull estrany.
Jo l'ànima del vent que tot ho mou
i la humil de la flor quan se desclou.
Jo era l'altitud de la carena...
Els núvols m'estimaven llargament,
i al llarg amor de l'ennuvolament
congriava's mon ànima serena.
Sentia la delícia de les fonts
nàixer en mon si, regal de les congestes;
i en l'ampla quietud dels horitzons
hi sentia el repòs de les tempestes.
I quan el cel s'obria al meu entorn
i reia el sol en ma verdosa plana,
les gents, al lluny, restaven tot el jorn
contemplant ma bellesa sobirana.
Però, jo, tota plena de l'anhel
agitador del mar i les muntanyes,
fortament m'adreçava per dur al cel
tot lo de mos costats i mes entranyes.
................................
A l'hora que el sol se pon,
bevent al raig de la font,
he assaborit els secrets
de la terra misteriosa.
L'aigua fresquíssima surt en tres caudalosos raigs. Damunt de la font hi ha un petit oratori, senzill monument erigit en 1717, en el que hi està representada, en una lauda esculturada amb figures d'alabastre, la tradició d'origen de la font. ¡Llàstima que mans ignorants o criminals hagin destruït a cops de pedra algunes d'aquestes polides figuretes! Sota l'oratori hi ha altra lauda, en la que hi han subscrites les indulgències concedides en 1731 pel bisbe de Girona a tots els que resin un Parenostre davant del propí oratori. A l'enfront de la font hi ha formada una placeta ben ombrejada per saules i altres arbres, tenint dues taules rodones al mig i pedrissos al voltant.
La tradició referent a l'origen de la font és la següent: quan foren traslladades les relíquies de Sant Palladi al monestir de Camprodon, la mula que portava el preciós dipòsit s'aturà en aquest lloc i, donant tres forts cops amb la pota, obrí tres grans forats pels que sortiren altres tantes déus d'aigua que regaren copiosament tota la vall. Aquests tres raigs no s'han vist mai eixugats ni en temps de molta sequedat.
Hem passat de la vall amagada del Ritort a la dilatada del Ter, els dos rius importants de Camprodon, encara que el primer sigui engolit pel segon davant l'escairada silueta del Pont Nou. Acabarem a la modesta conca de l'entranyable Ritortell, els allunyats dolls de la font del Boix, del Vern, de Sant Patllari. Sí, la solitud humida de la font de Sant Patllari, entre els prats costeruts i les arbredes hieràtiques, amb els seus tres raigs d'aigua extremadament fresca, la glorieta amb els bancs, la breu capelleta que explica en un decrèpit relleu d'alabastre la santa tradició del lloc: la mula tossuda que portava els sagrats ossos de sant Patllari es va aturar aquí, donà tres estrepitoses potades contra la roca i, extasiat miracle, saltaren els brolls d'aigua. I sant Patllari fou convertit en patró de Camprodon.
Des de fa gairebé tres segles, sentencia també una placa de la capelleta, si hom resa aquí un parenostre rep unes indulgències que li seran de veritable profit per a la salvació de la seva ànima, en la concepció aristotèlica del concepte. La vorera de l'Ocult. És l'aigua diamantina de la font, la que ens agombolarà pel regne de les ombres? Ho farà la llunyaníssima pols del baró monacal, etern genet mental sobre la idea de la mula? Estem en el regne de l'Esperit. I estem al de la Natura: Joan Maragall va sentir aquí també, probablement caminant trasbalsat entre la font de Sant Patllari i la del Boix, propera, la força del baf panteista.
Pujant pel caminet que voreja el Ritortell -un rierol d'aigües transparents-, vam arribar sense esforç a la font de Sant Patllari, acompanyats per verns, roures, pins i avellaners. Segons la llegenda, l'ase que, conduït per uns monjos, transportava les relíquies del sant cap a Roma, no va voler continuar el camí i, després de donar unes quantes voltes en cercle a Camprodon, es va aturar en aquest paratge i, clavant tres fortes guitzes a la roca, va provocar el naixement d'una font de tres raigs. Amb això, va quedar clar que el sant volia quedar-se a Camprodon. El lloc es meravellós. Al costat de la font, sota uns plàtans molt alts i vells, hi ha un diminut oratori de pedra del 1717, que evoca la llegenda del sant mitjançant una esplèndida mostra del barroc popular: una escultura de marbre, trencada i erosionada pels anys. A tocar de l'oratori, prop de la font, en un monòlit més modern, s'hi transcriu un poema de Joan Maragall que recorda les seves excursions per aquests verals. Envolta el conjunt un banc de pedra llarg, semicircular. El lloc va ser urbanitzat el 1923 i té el segell característic, entre auster i elegant, del noucentisme. La natura hi està subtilment domesticada, seguint amb moderació l'eslògan d'Eugeni d'Ors: "Contra natura, cultura".
Vam beure aigua a la manera del poeta Maragall que, anys abans del noucentisme, buscava, al contrari que d'Ors, la naturalesa pura, la vitalitat instintiva del món perdut, del paradís original. En inclinar-nos cap als dolls d'aigua per obrir la boca, vam fixar la vista cap a dins del forat per on raja l'aigua. Entapissat de molsa, aquest forat semblava que vingués de les entranyes de la roca. Sense deixar de contemplar-lo, vam fer xarrups d'aigua fresquíssima. I així, associant la mirada al tacte glacial i al gust de 'aigua, vam descobrir, com li va passar al poeta, "els secrets de la terra misteriosa".
Sota la volta que formen les branques de vells castanyers, però oberta a la llum del nord, la font de Sant Patllari sembla una capella gòtica. L'any 1901, mentre bevia en aquesta font, Joan Maragall va assaborir «els secrets de la terra misteriosa»: conduïda per l'aigua, la terra li va penetrar «pit endins» i el va impregnar d'una «saviesa dolça». Rere la font, hi ha un oratori de pedra del segle XVIII alçat amb un delicat estil clàssic. Fa 112 anys -penso- Joan Maragall va venir aquí. Devia veure senceres les imatges de pedra de l'oratori, que ara estan escapçades. Després de tastar l'aigua, va escriure aquest poema que cal llegir al vespre, quan el sol, ponent-se rere les muntanyes, deixa a la vall de Camprodon una llum de color de poma verda.
Llegeixo el poema, observo les pedres gastades de l'oratori i faig un traguet d'aigua. No sé si aconsegueixo fer-me savi com Joan Maragall, però la pau d'aquest lloc m'entra més endins que el fàrmac antidepressiu més potent. «Això és un paradís!», em diu Lourdes, la meva dona. No en parlis gaire, insisteix: «Quan un paradís es posa de moda, corre el risc de convertir-se en un infern»
Altres indrets de Camprodon: