Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
La Porta de Serrans o Torres de Serrans era l'entrada nord a la muralla del segle XIV de la ciutat de València. El nom de Serrans podria provenir del fet que estiguen en el camí que porta a la comarca dels Serrans o bé del fet que la majoria dels repobladors d'aquest barri de la ciutat en temps de Jaume I provenien de la zona de Terol, que d'alguna manera també eren "serrans" per als de la plana valenciana.
El monument està constituït per dues torres poligonals, subdividides al seu torn en tres plantes, unides per un cos central que alberga la porta pròpiament dita. L'ús de la forma poligonal (com la semicircular en el cas de la Porta de Quart) es degué a l'avantatge defensiu d'aquest tipus d'arestes front als cantons en angle recte que són més vulnerables als projectils. Entre els elements més originals de les Torres de Serrans destaca l'element decoratiu profusament usat per ornar el cos central d'estil gòtic flamíger. Situats al davant de la Porta ens podem servir d'un fragment autobiogràfic de Vicent Andrés Estellés i un altre de Joan Francesc Mira que pressuposa una arribada a la ciutat per aquesta accés.
Si és possible, doncs, entrem a València per les torres dels Serrans. Arribem al pont des de l'altra banda del riu –abans era un riu amb aigua i tot, ara ja no-, i caminem lentament mirant com s'acosten les torres, assimilant a poc a poc la sensació d'estar aproximant-nos a algun lloc molt singular, i que aquest lloc —aquesta ciutat— ha estat i és important. Les autoritats municipals que, ara fa poc més de sis-cents anys, van decidir la construcció d'aquesta entrada majestuosa, tenien una idea molt alta de la seua ciutat, i de la manera com volien que fóra vista pels viatgers que hi arribaven: una certa idea d'harmonia i de solidesa, d'ornamentació limitada i justa i d'equilibri de formes. Una combinació de virtuts, per cert, que els valencians han mostrat més en l'arquitectura que en altres camps de la història civil i política. Siga com siga, si aquells jurats de finals del segle XIV pretenien construir un portal com un castell que fóra emblema permanent de la ciutat, cal dir que ho van aconseguir del tot: aquestes torres han travessat impàvides tota mena de vicissituds pacífiques o violentes, han estat castell o presó, i després d'haver durat sis segles tenen l'aire de voler-ne durar almenys sis més.
El tramvia de Burjassot era el número 23 i parava vora les Torres dels Serrans. Abans, la seua parada era a la plaça de Manisses, on arribava passant per sota les Torres; però les Torres es trobaven en mal estat i van prohibir-hi la circulació per sota. El tramvia, doncs, parava al costat de les Torres. Hi havia sempre una extraordinària vivacitat humana, a la parada: els tramvies 11, del Cementeri, el de Pobla de Farnals, els de Russafa —el 6—. Eren uns tramvies, és clar, desencolats, que semblava que anaven perdent llistons pel camí. Jo els recorde amb un afecte especial. En aquells tramvies vaig escriure molts versos i proses, especialment a les seues llargues parades on feien cruce: a l'entrada de València, davant la fàbrica de paper que hi havia al camí de Burjassot; més endavant, a casa La Conilla, que tampoc no existeix. Tinc el record d'una noia del meu poble que estava molt bona i ben carregada de pits. Un dia —era l'hora de la sesta— va voler dormir, al mateix tramvia, i amb tota la naturalitat del món es va descordar, per damunt la roba, el sostenidor, per l'esquena, i recorde l'allau de les mamelles. Eren, aquells, uns tramvies encantadors. El tren resultava més car, cinc o quinze cèntims més que no el tramvia, i només l'agafàvem en situacions de molta pressa o d'emergència. Però jo recorde, amb més que enyor, aquells tramvies, grocs, vells, reumàtics, quasi humans, que anaven de València a Godella i de Godella a València. Hi he viscut moments centrals de la meua molt humil existència.
El portal dels Serrans
La mel dels anys la pedra ha tornat bruna
que Pere Balaguer va modelar;
l'antic portal, senyer i secular,
és or al sol i argent és a la lluna.
Sota l'arc triomfal, per sa fortuna,
la processó del temps s'ha vist passar:
multituds en continu penetrar
envers la ciutat blanca un temps moruna.
El riu als peus i a espatlles la ciutat
que defensa amb sa forta arquitectura
i salva d'hipotètics invasors,
el portal dels Serrans, emmerletat,
de bella estampa i colossal altura
evoca un temps de màxims esplendors.
Cant de Vicent
....A unes tres milles de la mar, a la banda
occidental del riu Guadalquivir, sobre el qual
hi ha cinc ponts....
Sir John Talbot Dillon
PENSE que ha arribat l'hora del teu cant a València.
Temies el moment. Confessa-t'ho: temies.
Temies el moment del teu cant a València.
La volies cantar sense solemnitat,
sense Mediterrani, sense grecs ni llatins,
Sense picapedres i sense obra de moro.
La volies cantar d'una manera humil,
amb castedat diríem. Veies el cant: creixia.
Lentament el miraves créixer com un crepuscle.
Arribava la nit, no escrivies el cant.
Més avant, altre dia, potser quan m'haja mort.
Potser en el moment de la Resurrecció
de la Carn. Tot pot ser. Més avant, si de cas.
I el tema de València tornava, i se n'anava
entre les teues coses, entre les teues síl·labes,
aquells moments d'amor i aquells moments de pena,
tota la teua vida –sinó tota la vida,
allò que tu saps fonamental en ells-
anava per València, pels carrers de València.
Modestament diries el nom d'algun carrer,
Pelayo, Gil i Morte... Amb quina intensitat
els dius, els anomenes, els escrius! Un poc més,
i ja tindries tota València. Per a tu.
València és molt poc més. Tan íntima i calenta,
tan crescuda i dolguda i estimada també!
Els carrers que creuava una lenta parella,
els llargs itineraris d'aquells dies sense un
cèntim a la butxaca, algun antic cafè,
aquella lleteria de Sant Vicent de fora....
La casa que estrenàreu en estrenar la vida
definitivament, l'alegre veïnat.
El metge que buscàveu una nit a deshora,
la farmàcia de guàrdia. Ah, València, València!
El naixement d'un fill, el poal ple de sang.
Aquell son matiner, les Torres de Serrans
Amb aquell breu color inicial de geranis
Veus, des del menjador, per la finestra oberta.
Benimaclet ací, allà veus Alboraia,
escoltes des del llit les sirenes del port.
De bon matí arribaven els lents carros de l'horta.
Els xiquets van a escola. S'escolta la campana
veïna de l'església. El treball, el tenaç
amor a les paraules que ara escrius i has dit sempre,
des que et varen parir un dia a Burjassot:
com mamares la llet vares mamar l'idioma,
dit siga castament i amb perdó de la taula.
Ah, València, València! Podria dir ben bé:
Ah, tu, València meua! Perquè evoque la meua
València. O evoque la València de tots,
de tots els vius i els morts, de tots els valencians!
Deixa-ho anar. No et poses solemne. Deixa l'èmfasi.
L'èmfasi ens ha perdut freqüentment els indígenes.
Més avant escriuràs el teu cant a València.
A la lluna de València
És una lluna famosa,
amb un molt gran pedigrí.
A la seua llum de plata
Et quedaves, infeliç
fins que el sol per l'orient
treia, daurats, els narius,
si arribaves a València
tard en la nit a dormir
quan a la ciutat hi havia
muralla, porta i algutzir.
Quan vam arribar al pont de Serrans vam veure de lluny que les portes encara estaven obertes. Vam dirigir els cavalls cap a l'estable on havien de quedar-se, després vam pegar a fugir cap a les portes de Serrans, si féiem tard ens quedaríem a la lluna de València i això li faltava a en Pere per a arredonir el viatge. In extremis vam arribar-hi, les portes encara estaven obertes. Només la sort o la casualitat va fer que arribàrem a hora perquè els encarregats de tancar-la estaven embolicats en una discussió. Així que entràrem van tancar les portes i després, anàrem passejant, perquè no se'ns notara l'excitació de les presses, cap a l'hostal.
Altres indrets de València: