Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
El cementeri que hi havia dins el recinte del castell funcionà fins ben entrada la segona meitat del segle XX. Després quedà abandonat. Havia estat aquest espai el que va servir de font de recreació literària en els relats d'Anys i llegües, de Gabriel Miró. L'espai, a partir de 2013 va ser restaurat i condicionat amb marques expositives que informen i valoren l'indret. Així hi podrem llegir fragments d'Anys i llegües, traduïda per Enric Valor i el poema que Vicent Andrés Estellés va dedicar a Miró.
Al portalet, els xicons del poble demanen que òbriguen. Gasparo s'enutja. Un llaurador intercedeix. És sempre tancat, el cementeri. Avui no hi ha escola, i hi ha un soterrar. És un goig i una ansietat que no poden resistir els xics. Per fi, els obre, i passen a bots, atropellant-se, com si eixís una llocada a picar en un llibrell de segó.
Tornen els corbs, tan prop, que se'ls veu el pap gros d'aliment bla i dolç, de vells; i a la carena dels murs, es netegen el bec, greixinós del granelló vermell i pastós de les figues flors.
Els sagals corren acantalejant-los des de les tombes. I Maniuel segueix fermentant sota el sol i el campaneig gloriós de Sant Pere i Sant Pau.
Una mata de passioneres puja penjant pel nínxol on han de sepultar Maniuel. A cada flor hi ha una abella que glateix grossa, omplint-se de suc dels claus del Senyor. Gasparo Torralba trenca amb l'aixadella la crosta de guix i rajoles, i trau entre els fullatges un taüt estret, blanc i espentolat. De seguida el rodegen els xicons per guaitar-ne pels badalls.
-És Lluïset, és Lluïset!
-Sí que és Lluïset -diu Gasparo-. Lluïset, nét del difunt, era escolà de la parròquia. Un carro de fem li esclafà un genoll. La cria va penar molt per a morir. S'enrotllava, i se li quedà la cama inflada i horrorosa, com una pota de bou vell.
Els xicons l'atenien devorant el taüt amb els ulls. I Sigüenza l'obre.
Hi ha Lluïset amb la seua sotaneta podrida i sobrepellís que sembla de retalls de paper; un peu, el de la cama intacta, li ha caigut sencer en un racó, i l'altre segueix quallat en la pota deforme de bèstia.
Encara cal baixar un altre taüt escorxat, molt gran.
-Ací hi ha la sogra de Maniuel -diu Gasparo Torralba-. Va morir de noranta-set anys.
Els xics botegen de goig per la golosia de mirar.
És una vella corpulenta; tota, fins la mortalla i les mitges plegades, són de terra cuita. Li penja en el si una bosseua tesa. Gasparo li la pren, i li hi descobreix un gripau sec, llis, de manetes finament miniades.
-Açò ho posaven com a remei dels encanteris. -I ho desfà entre les seues ungles femelles. De sobte, es regira, i tira els xicons de l'hort, i barra la porta.
Rient de l'esglai que els causà, s'aplega a la desenterrada, i comença a toquejar-la amb el polze reblat, des dels muscles a la calavera, que encara té en l'os la ganyota de l'agonia.
Entren al nínxol la caixa de Lluïset; damunt, la de l'avi; i han d'aüssar, al capdamunt, el taüt de la vella. Però Gasparo amida amb el llegó el cadàver. Ni destapat ha de cabre. Li sobra la calavera, i li l'esqueixa tot i emportant-se un rastre de salerets de cartó, i l'envia rodolant al fons de la sepultura.
A fumar, vora la morta escapçada, que no sembla una morta. Les vores del coll esqueixat s'omplen de sol i de ventijol. El que menys se li acut a Sigüenza és dir el que tots hem dit alguna volta: «No som res!». Perquè allò era quelcom precisament que no es relacionava ni amb la nostra carn ni amb el no-res. Carn i no-res que ens fan prorrompre en exclamacions ascètiques, «no som res, no som res», pensant-ho, quasi sempre, quan no ho creem de veres.
I Sigüenza s'alçà i tragué el cap per damunt de la tàpia. Les muntanyes despullen avui gloriosament la seua forma; forma pensada de l'escultura del paisatge. La mar remota és de pedra blava, i enmig, immòbil, amb les ales rectes, ardeix tota blanca l'anunciació d'un falutx. Dins l'hort sona un soroll fosc, decrèpit; després, colps frescs, jovials, de verema. És que Gasparo i els llauradors arrosseguen el taüt de la vella i l'afonen a colps de peu en el nínxol. Es dobla una mica el cadàver contra la volteta. Des d'un racó, la calavera es mirava tot el seu cos, i així per a sempre, perquè el nínxol ja és ple a caramull. I el tanquen. Migjorn. Resten tots dos sols Gasparo i Sigüenza. Plenitud de juny S'infla la vall respirant, i Sigüenza rep l'olor i el tacte de la calma dels arbres calents. Campanes de Sant Pere. Anys i anys pujarien els campaneigs de les festes, gitant-se quietets entre les creus.
Altres indrets de Polop: