Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
La Rambla es va construir seguint la llera del torrent de la Riera, que fou desviat al que avui s'anomena Passeig de Mallorca. Comença a la intersecció del carrer dels Oms, la Via Roma i el carrer Baró de Pinopar i acaba a tocar del Teatre Principal. Al llarg del passeig hi ha una desena de quioscs de propietat municipal que es troben en règim de concessió per a vendre plantes i flors. A l'alçada del brollador podem llegir el poema "Rambla vella", de Miquel dels Sants Oliver; un altre fragment d' Auca que fa referències a aquest espai urbà, al convent de les Caputxines, que ens queda ben a prop, amb la imatge iconoclasta de fer ballar la molt respectada i venerada beata Tomaseta amb el cardenal Antoni Despuig i Dameto (Palma, 1745- Lucca, Toscana, 1813) vestit de diable. Aquest fou el màxim promotor de la beatificació de sor Caterina Tomàs i Gallard (Valldemossa, 1531-Palma, 1574) i autor de la biografia Vida de la b. Catalina Tomàs, publicada a Mallorca el 1816. També, hi tornen a sortir els versos dedicats a la mare i al carrer de l'Om. També escau llegir-hi el passatge de La dama de les boires, de Gabriel Janer i Manila que narra el pas de la caravana fúnebre amb què l'Arxiduc Lluís Salvador portà el cadàver del seu amat/amant Vratislav fins al port.
Rambla vella
Passeig melancòlic, llarg passeig amic,
com una avinguda de dibuix antic,
com una alameda de litografia,
plena de silencis i de poesia,
plena de pedrissos i de soledad...
Ja passa una vella, ja passa un soldat.
Els arbres segueixen el llit d'un torrent
vorejat de tapies i rotes de convent:
oh passeig benigne per llegir el diari,
per resar les hores amb un breviari,
per fondre en ensomnis i meditació
o fer una admirable bona digestió
tot sentint que toquen vespres o matines
així les Tereses com les Caputxines!
Dins l'ombra, les fulles un alè commou
que un encís escampa de vou-veri-vou:
record de frescura d'una aigua passada
pel solc de l'antiga riera colgada
que entrava sonant,
que entrava resolta, bullent i saltant.
Un noble silenci a tot crit contesta
i les veus fluctuen nedant en la sesta;
clamen endebades uns quants venedors
per la plaça morta sense compradors,
per la pobra via, callada i deserta,
que els difunts saluden, en una hora incerta
camí del fossar.
Cap a l'hora baixa vés-hi a passejar.
Vés-hi, com una obra de la nit entrada,
pels carrers ombrívols de la cantonada,
poblats de llegenda i de patis grans
que els fanals endolen mig agonitzants:
carrers de noctàmbul, d'aire expiatori,
amb llantions que cremen sota un Purgatori,
i horts tancats que envien celestial perfum,
i botigues fredes sense foc ni llum.
Vés-hi en aquella hora
dels desmais que tomben i la font que plora,
quan a les estrelles riuen els jardins
i un encant se n'entra per l'ànima endins;
vés-hi, en les primers fredors autumnals,
voltat de plujoses quietuds espectrals,
quan la tramuntana forceja les portes
i el tropell aixeca les fulles mortes.
Del passeig romàntic és ara el moment.
La misantropia, l'enamorament,
el dol taciturn, la febre , el desvari,
corpresos se senten del lloc solitari
per on de vegades transita a gran pas,
amb un gran paraigua subjecte del braç
una pensativa lànguida figura
d'home que es passeja per la raó pura,
deixant, per una hora, l'estudi i l'alberg:
tal com passejaria Kant a Koenigsberg.
Vaixell trenca els arcs, els quioscs, les lleones.
El passeig està fart de mirades
i encara no ha après el peu ni la cuixa sota la falda.
Si vas a la Rambla, vaixell trenca el verd de les Caputxines.
Llança el teu fum sobre la mòmia de sor Tomasa.
- Sor Tomasa que balla amb el cardenal Despuig vestit de diable-.
Sor Tomaseta, el vaixell vol tirar-vos dins un pou;
arri, cavallet, camina, vola per la carretera,
menja la coca de mel dins la maneta de l'àngel.
Portes la santa que sap com repiquen les campanes.
la nit es posa a vetllar dins els ullets de la mare.
Ma mare, fadrina, canta al carrer de l'om i broda.
tambor, tamboret, tambor, broda, broda per la noça,
la noça demà passat, només amb una galera,
i tots a peu i després els tarongerars de Sóller.
Aquí pots nedar vaixell: el brollador t'acarona.
És un braç inacabable a la teva quilla negra.
Rellotge, calla i no diguis que l'infant s'acosta.
Serà espasa i trencarà totes les cadenes;
les grises rengleres d'arbres li ensenyaran arts de bruixes;
el seu cap serà penjat a la Porta Pintada
i el guardaran a la nit, perquè no parli.
Lentament, la caravana mortuòria, penombres endolades de l'horabaixa, travessà la ciutat fins al port. Partí de l'Hospital, Rambla avall i arriba al Born, des d'on emprengué la definitiva marxa cap a l'escullera, on havíeu fet ancorar la nau. Mai no s'havia vist a l'illa un acompanyament tan sumptuós com aquell. Ni amb motiu de la mort del comte vell de Montenegro, ni per la del marqués de la Romana, ni per la del noble senyor de Ca la Gran Cristiana, s'havia format tan solemne seguici. Les campanes de les esglésies —dels convents i les parròquies— voltaven incansables i estenien el seu plant sobre les velles teulades dels palaus. Ploraven, les campanes, la mort d'aquell déu. La ciutat plorava perquè ploràveu vós entre crespons de seda. També plorava la filla enamorada del vinater. Encara avui després de tants d'anys, la gent en serva el record d'aquella comitiva funerària en un racó perdut de la memòria. El record d'una llarga processó d'endolats que es perdia, murades enllà, dins el mar tenebrós. Els cirurgians de l'Hospital havien embalsamat el cos inert de Vratislav amb esmerada dedicació. No presentava ni un rastre de violència, només els llavis li havien tornat intensament blaus, quasi negres, del color de les mores, i contrastaven amb el daurat de la pell, lleugerament cremada pel sol. Algú va comentar, quan el va veure, que semblava adormit, com si la vida encara no l'hagués abandonat definitivament.
Altres indrets de Palma: