Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
La biblioteca, amb prop de 16.000 volums, està situada en el primer pis, en el lloc que ocupava la terrassa que hi havia sobre els pòrtics del carrer Palau Reial. Quan, el 1913, se'n féu la reforma es cobrí l'antic pati descobert amb la claraboia vidrada amb estructura de ferro, innovació arquitectònica introduïda a Mallorca per l'aquitecte Miquel Madorell i Rius. Les obres s'acaberen el 1918.
Tal i com relata Pla en el text que proposem llegir, Joan Alcover hi recalava cada dia del món, abans d'anar a dinar, per seguir la premsa. També hi assistia, periòdicament, a la tertúlia que hi organitzà la secció literària d'Ets Círcolo, a partir de 1895, arran de la mort de Josep Maria Quadrado que la presidia a casa seva. Posteriorment, s'establí al salonet de casa del poeta al carrer de Sant Alonso i es reunia cada diumenge a s'horabaixa. Completarem les lectures amb un retrat del poeta escrit el 1926 arran de la seva mort per Antoni Rovira i Virgili.
El to senyorívol era una característica constant de la paraula i l'actitud del català de Mallorca que ha traspassat. Joan Alcover mostrava la distinció pròpia de la senyoria de l'ànima. Era un cavaller lleial i franc, sense urc, sense tibantor, sense altre èmfasi sinó aquell que ve de la dignitat del pensament i del ressò dels bells mots. La pompa verbal, que és senyal extern de la branca mallorquina en la poesia catalana, pren en els versos de Joan Alcover una espontània sobrietat. No hi ha magror cantelluda en les seves composicions; però tampoc no hi ha opulències grasses. Ni en la joia ni en el dolor, Joan Alcover no traspassà mai aquella ratlla que és el límit clàssic de l'elegància i de l'harmonia. El tracte, la la correspondència i la coversa, tant com l'obra literària de Joan Alcover, us donaven aquesta sensació cavallerívola. L'encuny senyorial de Palma, heretat de la gent de bon llinatge català que s'hi establí en el segle XIII, posà en l'ànima de Joan Alcover el millor or de l'Illa daurada.
Ens dirigírem al Círculo Mallorquín, o sia Ets Círcolo per llegir els diaris que havien arribat amb el correu matinal. en aquella l'establiment era gairebé buit i feia aquella olor de fum de cigar havà refredat que exhalaven els casinos provincials importants. [...] Entràvem a la casa, pujàvem unes amples, solemnes i encatifades escales i arribàvem a la biblioteca, que era al pis més alt. Aquesta biblioteca contenia uns grans armaris envidrats, plens de llibres grossos i relligats a prova de bomba, absolutament i hermèticament tancats.[...]
Fou en aquell local que Estelrich em presentà el senyor Joan Alcover, que llavors era –emmudida la lira de Costa i Llobera per íntimes necessitats de gravetat i misticisme- la personalitat literària del país socialment més reconeguda i admirada.
El senyor Alcover era llavors relator de l'Audiència Territorial de Palma. Acabat el seu servei matinal, pujava a l'indret de la premsa per tal de passar la vista sobre "La Vanguardia", que llavors era dirigida pel seu íntim amic Miquel dels sants Oliver, que ha deixat a totes les persones que el tractaren un record tan humà i tan apreciable. Alcover era probablement l'únic soci del Casino que passava pels seus locals en aquelles hores intempestives. Feta aquesta feina tan agradable –estimava molt Oliver-, se n'anava a dinar. I cada dia feia el mateix, perquè era un home d'una vida molt metòdica i ordenada. Durant la meva estada a Palma, vaig tenir ocasió de parlar, diverses vegades, amb el senyor Alcover en aquell lluminós raconet.
Era un home d'estatura més aviat petita, però no tenia pas aquella mobilitat de fura que de vegades tenen els homes petits. Més aviat era parsimoniós, atent i lent, anava admirablement ben vestit –invisiblement ben vestit-, era un senyor correcte, polit, fi. Llavors ja tenia anys, però no havia entrat, encara, en la devastació de la vellesa: les seves faccions, els seus moviments, la seva sòbria gesticulació, es mantenien animats i vius. Tenia els cabells molt blancs, una barbeta exquisida i maurina, un bigoti d'una qualitat de buata i una lleugera calvície –no total- d'un rosat lleuger. Els retrats que solen circular d'aquest senyor no tenen gaire a veure amb l'home que coneguí. En els seus últims anys s'arrodoní una mica, i l'aspecte d'home ossat i flac dels seus anys madurs s'acolorí lleugerament. Aquesta transformació pot, amb l'edat, produir-se. El cert és que en aquella època tenia un aspecte tan pulcre i normal que tendia al bibelot i de vegades semblava un conillet blanc polidíssim. No vestia pas, certament, a l'última moda: s'havia aturat en el moment que semblà dominat per la figura del seu gran amic el senyor Antoni Maura: coll d'aletes, corbata d'una qualitat densa, punys rodons –els punys rodons de 1909- i sabates de xarol. L'única innovació perceptible era la bufanda, que portava admirablement adherida al coll, sota l'abric. L'abric era d'un color gris plom, amb un braçal negre. El barret era un barret llonguet gris clar amb una cinta blau marí obscura que feia una admirable combinació amb la barba maurina. I els guants de pell, que semblaven acabats de sortir de la capsa com tot ell mateix.
Altres indrets de Palma: