Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
El Saló del Tinell constitueix la sala de cerimònies de l'antic Palau Reial Major de Barcelona, residència dels comtes i després dels reis de la Corona d'Aragó. Va ser construït entre 1359 i 1370 per encàrrec del rei Pere el Cerimoniós al mestre d'obres Guillem Carbonell. Té planta rectangular coberta amb un embigat, sostingut per sis grans arcs diafragmàtics de mig punt, que es recolzen sobre pilars prismàtics amb capitells esculpits. Transversalment als arcs hi ha unes estretes voltes de canó al costat dels murs laterals. La façana exterior que dóna a la plaça del Rei és d'època anterior. Entre els contraforts, que contraresten l'empenta dels arcs interiors, es poden veure finestres de diferents èpoques: les triforades, del segle XIII, o les rosasses, del XIV. La façana posterior, que dóna al pati del museu Marès, és d'origen romànic, molt transformada. Durant el segle XVIII, les monges del Convent de Santa Clara de Barcelona van convertir aquest saló en església. Va ser restaurat als anys 1930. En una banda de la paret interior hi ha una pintura mural de la conquesta de Mallorca, bastant ben preservada.
És el lloc ideal per llegir tres fragments ben diferents i alhora complementaris: dues descripcions historicistes de diferent factura degudes a Josep Pla i Montserrat Roig i un fragment de la novel·la de Lluís Permanyer en què una dona que ha estat molts anys fora del país retorna per retrobar-se amb els racons més estimats.
El Palau Reial Major fou residència dels comtes de Barcelona i dels monarques de Catalunya i Aragó. Construït originàriament en el període romànic sobre un cementiri visigòtic, l'edifici prengué cos amb diversos afegits i assolí l'estructura actual a les acaballes del segle XIV. En finalitzar el segle XV, una ala fou posada a disposició de la Inquisició, i dos segles més tard Felip V donà la resta a una comunitat de monges benedictines de Santa Clara per tal de compensar-les de la pèrdua del seu convent del barri de Ribera, enderrocat en el moment de bastir la Ciutadella. Ara el centre del Palau és el Saló del Tinell, de planta rectangular, cobert amb un enteixinat de fusta, sobre sis arcs transversals de punt rodó, amb pilastres poligonals de capitells decorats amb motius de botànica. A la façana de la plaça del Rei hi ha rosetons reixats i finestrals de doble columna. El mur intern deixa un estret espai entre aquest i un altre de primitiu del palau romànic; en aquest darrer, s'hi han conservat restes de pintures del segle XIII amb escenes de guerra i l'exèrcit catalano-aragonès en marxa amb el rei i un bisbe al davant.
Barcelona s'estenia cap al Raval, encerclada per la tercera muralla de Pere el Cerimoniós. El Palau Reial Major ja tenia un saló majestuós, el Tinell, que s'esqueia amb la grandesa del moment. S'estaven enllestint les obres del Pi i de Santa Maria, engrandien la Casa del Consell i les drassanes reials, treballaven a l'Hospital Nou, a la Llotja dels Mercaders, construïen la Casa de la Canonja, apareixen places noves i d'altres es feien més grans.
A tot arreu s'hi feien obres. Alguns carrers quedaven esventrats per les clavegueres. Els carreters traginaven la pedra de Montjuïc, i el repiqueig de les pedres en col·locar-se es devia confondre amb els sons de l'Honorata i les altres campanes, el xiulet del batre del cotó, el so esquerdat de la trompeta del pregoner, els esvalots dels cridaners, i amb el clinc-clinc, tossut i metàl·lic, del mall damunt l'enclusa dels ferrers.
Potser, parant l'orella, es devia sentir també el rugit dels lleons del petit zoo de l'esposa del rei en Pere. L'esperit renaixentista envaïa la ciutat, i els consellers, quan la gent no moria per les pestes, es preocupaven més que res d'embellir-la. Els viatgers s'aturaven abans d'entrar, tot fent marrada pels immensos palmerars que diuen que hi havia, i contemplaven l'espectacle d'una ciutat voltada d'horts i vinyes amb les torres que emergien pel damunt dels vergers i els jardins dels convents. De lluny, devien pensar que la ciutat desprenia una flaire suau i perfumada de murtra i taronger. Quan s'hi endinsaven, descobrien que la ciutat pudia, com totes les ciutats, a escombraries, fems, ronya, orinades i freixures d'animals esquarterats i abandonats a les places dels mercats.
Quatre gambades ens condueixen a la plaça del Rei. Quin conjunt tan ben resolta de perfecció italianitzant. A l'angle s'alça una torre que sembla escapada de les teles metafísiques creades per De Chirico. El Roger precisa que és pura escenografia, ja que tot plegat és per contenir una escala que condueix al mirador; però m'agrada saber que el poble l'ha batejat amb el nom d'un rei que no li correspon, només per recordar que la seva malaltia l'obligava a cercar l'alçada que li permetia de respirar millor. No és estrany, diu, que a aquell rei Martí la història el vulgui recordar amb el sobrenom de l'Humà. Tot lliga. Em fa entrar al Saló del Tinell, una altra sorpresa que des de l'exterior hom no pot pas imaginar. Solemne i d'una puresa diamantina; no és això, malgrat tot, el que em crida l'atenció, sinó el que em conta el Roger: la mort del rei Joan II i del seu primogènit va provocar tals escenes de dolor entre els nobles, que no van saber expressar millor el dolor que entrant muntats en aquest Tinell i cavalcant obsessivament al voltant dels túmuls, deixant caure teatralment els estendards i fins i tot obligant alguns cavalls a caure per terra, mentre deixaven sentir uns gemecs que gairebé semblaven udols. Una escena de tràgica humanitat digna de Shakespeare. Si el modernisme em va donar la mida del renaixement tardà que va enriquir la ciutat moderna, el Roger em diu que pensi en tot el gòtic que m'ha ensenyat fins ara per fer-me una idea de la dimensió i del poder d'una Barcelona medieval que no en va era la capital d'aquella Catalunya imperial, mestressa del Mediterrani. I assegura que cap ciutat conserva un conjunt tan important i complet.
Altres indrets de Barcelona: