Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
Himne andorrà
I
Som los antics de la muntanya,
som los tossuts del Pirineu.
Tant de la França com d'Espanya,
bé ens en trufem des de Soldeu.
Aquí hi tenim la nostra teca,
i cada u mira per ell.
Fills de la Seca o de la Meca,
tots som germans a Meritxell.
A Espanya i França envia a la porra;
no hi ha altra terra com la d'Andorra.
II
Als de la Seu, els dem a dida
i amb los de Foix fem el mateix.
Sant Julià a ningú convida
i, per això, és poble que mai creix.
No hi ha per aquí mercat ni fira,
no hi ha grans festes del país,
per això ningú enveja al Valira,
des de Carlit fins al Pendís.
A Espanya i França envia a la porra;
no hi ha altra terra com la d'Andorra.
III
La nostra vall és vall eusquera
i, per això, és dura de pelar,
aquí no hi ha fet res fins ara
l’alegre celta i lo romà:
raça cerdana que ens contemples,
si en vols de fil, ja te’n darem.
Aquí no hi ha més lleis ni temples
que els que nosaltres sols volem.
A Espanya i França envia a la porra;
no hi ha altra terra com la d'Andorra.
IV
Matxos tenim per les singlades,
matxos tenim per passar els ports,
i havent fumat dues pipades,
ja en tenim prou per anar forts.
No en volem pas, de carreteres
ni de carrils que fan cuitar,
tot són falòrnies i fal·leres
i lo millor és fer l’andorrà.
A Espanya i França envia a la porra;
no hi ha altra terra com la d'Andorra.
Fora, nevava fort. Potser molts dels invitats haurien de sojornar aquell capvespre a casa, i gairebé segur durant tota la nit. Les dones, Eugeni, ja ens preparàvem per mor de preparar màrfegues i mantes per cobrir-los.
L’Antoni, Eugeni, que era lladregot, ho sabia explicar. Jo em quedava embadalida, com si no pogués ni respirar. És que romania encantada. Ell, el teu padrí, t’ho explicava, com si fos un conte de fades.
Doncs bé, arribaren a la sala de consell. Es plaçaren en dos rengleres. S’agenollaven els consellers. Fixa’t, Eugeni, en aquells temps hi havia temor de Déu. Ai, ara, si gairebé no saben com es diuen. I feien oració, o almenys així ho semblava. I el bisbe passava, com un gall de corral, entre les dues fileres. Quin protocol, senyor!
Au Quisso, deixa de gemegar. L’Eugeni no pot tardar gaire, li diu l’Agnès, mentre acaronen els dits els pinyols d’oliva del seu rosari que masega, dia a dia.
I després, s’asseien tots en cadires de palla, de respatller alt, servant l’ordre històricament acceptat i respectat.
Venien els de Canillau, nen. Després, els d’Encampo, i Ordinavi, i la Maçana, i els d’Andorra la Vella i «Sancta Columba», i Laurèdia. Que bonic no, Eugeni? Jo no sé de lletra, t’ho he dit moltes vegades, però els pobles petits necessitem aquestes coses: creure’ns importants alguna vegada, encara que només sigui quan arriba un nou bisbe.
Era una litúrgia atàvica, Agnès, ens explicava el teu padrí, nen, feta d’anys i panys, de penúria, de respecte, de passió.
La finalitat del meu passeig és acostar-me a la Casa de la Vall. La Casa de la Vall ha estat molt descrita pels viatgers que han passat per aquest país. Què se’n podria dir més? És un casalot construït el segle xv, d’aspecte defensiu, amb matacans i una garita i una torre que no té res de particular, però que a mi em sembla justíssima per a Andorra. Té un aspecte seriós i sever. Per a la representació que té Casa, que es pot demanar més?
La porta de la Casa mira a Andorra la Vella. A la part contrària, mirant la vall i el riu, hi han construït un jardinet. En aquest jardinet, hi han posat una estàtua de l’escultor Viladomat que representa una senyoreta i un jove fent un pas de dansa. No he sabut mai el que pretén ballar aquesta parella tan carregada de roba i de bons sentiments familiars, però més aviat em sembla que el folklore hauria de tenir un límit. El jardí és una collonadeta sense cap pretensió que té la característica més agradable que pot tenir, al meu entendre, un jardí: no hi ha mai ningú, dues o tres persones, incloent-hi l’infrascrit —quan hi vaig. Els jardins, i els jardinets sobretot, han d’ésser solitaris.
Més avall d’on embranquen els dos Valires seu, entre tarters, com una jaia que pren lo sol, Andorra la Vella. Ses cases en general estan més emblanquinades. La [Casa] de la Vall té una inscripció sobre la porta, un matacà que hi dona, sota la barbacana, una tronera a sol ixent. S’obre amb una clau de dos palms de llarg; l’interior dels baixos està partit en corts de bestiar. Se puja per una ampla escala, a la sala del Consell i a les laterals. La capella és dedicada a sant Ermengol. La cuina és lo que guarda més lo caràcter; fent-se mirar los clemalls enormes, on se pot rostir un vedell.
Canto l’Escut d’Andorra mil·lenària.
Que Déu et guardi el símbol dels quarters,
i el bes de la Ventada Trinitària
et gronxi avets i roures i rosers.
Bàcul i Mitra aparellat concert
amb el costum. Les barres catalanes
i les de Foix amb aire de germanes,
i l’esperança del Quarter que és verd.
I els altres, triple joia flavescent,
amb ritme de somrís de sol ixent.
I les vaques vermelles de Bearn,
Collar de pau, clavell de campaneta,
cantin l’amor, el riu, la font, la pleta...
I l’ànima en la barca de la carn!
—De gom a gom, Majestat. No hi cabia ni un bri d’alfals. Fins i tot les escales eren plenes de gent de totes les parròquies. Existia tensió, expectació, delit per saber si podien caldejar l’esperança de deixar enrere la pobresa.
—Com és la sala, Pere? —interrompé Borís.
El vell campanar tocava mitjanit. El menjador de l’hotel, de parets emblanquinades, mig a les fosques, suggeria una mena de cambra de dissecció de qualsevol hospital provincial: buidor, taules amb estovalles blanques, dues bombetes tuberculoses i, al bell mig, Borís, rei d’Andorra, davant una ampolla d’aiguardent que cremava. Melangiós i alhora interessat, despreocupat i ensems neguitós, com si no li hi anés res i tanmateix s’hi jugués el futur i amb ell el món sencer.
—Mireu: hi ha vint-i-quatre cadires de palla, al fons una taula gastada, amb tres cadires al darrere, un xic més luxoses, si és que aquí es pot parlar de luxe —dibuixava amb exactitud el Pere, com si ho tingués après de memòria—. A la part dreta, una campana com les de les esglésies, però més petita, i amb una llarga cadena, a l’alçada de la mà, en posició normal. Sobre la taula de la presidència dos quadres amb les fotografies esgrogueïdes del Bisbe i del Francès.
Borís li insinuà que s’assegués. Prengué un got i l’omplí d’aiguardent. Sovint invitava el Pere a beure gots d’aiguardent; això li permetia conèixer amb més profunditat els pensaments del secretari que, de vegades, amagava sota el seu tarannà muntanyenc. Li contava les xafarderies que s’escampaven per places i tavernes i el que pensaven els súbdits del seu rei. El Pere era una mena de setciències que li prestava grans serveis ja que li facilitava tota mena de dades sobre la gent del país: qui era aquest, i aquest altre, quantes quarteres de blat sembrava, quants jornals posseïa, amb qui estava emparentat... En un país on no existia premsa, era molt important comptar amb un pou de sapiència local.
—Penjats, al voltant de l’hemicicle, vint-i-quatre gambetos i vint-i-quatre tricornis —explicava satisfet el Pere, acompanyant les seves paraules amb gestos ampul·losos i extravagants—. En un bagul de cartró, embolicats amb llençols, els dos tricornis dels Síndics, guarnits amb fil d’or per marcar diferències.
»Damunt l’armari que anomenen de les sis claus, on guarden pergamins, llibres i papers que coven una història de privilegis, concessions, lluites i esgarrapades, s’hi poden contemplar velles fotografies emmarcades, i per tot arreu, papes, bisbes i presidents.
Aquest monstre que creix i que en créixer es devora
també és Andorra. Des de qualsevol
balcó amb neguit de geranis i fúcsies,
o des de la finestra més remota
que només s’obre al buit del ciment i del vidre,
podràs, sol i de nit, si pares bé l’orella,
escoltar la remor de l’aigua que davalla
dels cims nevats, o sentir el vent que xiula,
desmesurat, pels còrrecs solitaris.
També és Andorra aquest gran pop que estén
uns tentacles d’asfalt per vulnerar silencis,
i el griu encisador i el gos desemparat
són també Andorra.
Torno d’un llarg exili de quietuds i et trobo
vehement i dispersa com abans i com sempre.
Cada pàtria es diu diversament. Transcorren
els anys sense fer cas de les nostres foteses,
cavem sense saber-ho la nostra pròpia tomba
i només per allò que estimem, tal vegada,
algú ens recordarà. Jo estimo molt Andorra,
l’Andorra que conec, amb tots els seus defectes,
que mai no assolirà la perfecció suprema,
però es perfà, tenaç. Estimo molt Andorra,
estimo el monstre, el pop, el griu que meravella,
l’Andorra de les fondes, solemnes placideses,
i la del foll traüt, sempre desmesurada.
Proclamo aquest amor, a més, amb veu ben clara:
vull que sigui la deixa que faig a aquesta terra
que per a mi ha estat sempre una segona pàtria
Altres indrets de Andorra la Vella: