Van entrar al casalot...


Obra:Les seduccions de Júlia (p. 179-181)
Municipi:Pera

testing image

Van entrar al casalot i, com que el temps corria de pressa, van decidir fer un recorregut ràpid per la mansió,. A la Júlia, l'entrada li va semblar poc daliniana, amb una tartana centenària que degué fer el trajecte a la Bisbal o a Figueres, però Pitxot li va fer veure un primer element incorporat per l'home de Portlligat: l'estàtua d'un efeb que recorda vagament el David de Miquel Àngel, situada sobre el pou que servia de cisterna de la casa. Des d'allà, és possible accedir a les cavallerisses, on l'únic èquid que hi ha és dissecat. «El cavall blanc va pertànyer a l'empresari taurí Pedro Balañá i va ser un regal de Dalí a Gala, que es presentà públicament a l'habitació de la parella de l'hotel Ritz, decorat amb imatges religioses. Alguna vegada s'ha escrit que va servir de model per al retrat eqüestre de la néta de Franco, però la veritat és que ella s'havia fotografiat a Peralada sobre un exemplar viu i, segurament, aquesta va ser la imatge que utilitzà Dalí.» Haurien passat de llarg el garatge; però, en explicar Pitxot que allà hi havia un dels Cadillac del pintor, la Júlia va demanar veure'l. Era un automòbil blau, amb matrícula monegasca; el mateix que va servir de furgó mortuori per traslladar Gala, embolicada en un llençol, des de Portlligat fins al seu castell de Púbol, en un viatge que la Júlia considera tan al·lucinant que no l'hauria pogut imaginar ni el mateix Alfred Hitchcock, bon amic de Dalí, amb qui col·laborà a Recorda. Però Pitxot va dir-li que l'últim viatge del cotxe va ser després de l'incendi de la fortalesa, quan Dalí va preferir anar amb el seu Cadillac a anar amb ambulància, per ingressar en una clínica de Barcelona on el van atendre de les ferides produïdes pel foc. «Abans va voler passar pel museu per contemplar personalment unes reformes que havia encarregat», li va explicar Pitxot.

Un cop dalt de l'escalinata de pedra, van iniciar el recorregut per la mansió, començant por la Sala dels Escuts, que s'anomena així per les referències heràldiques de les parets, tot i que el més interessant són les dues intervencions de Dalí: una engandalla al sostre i una porta no menys falsa. La Júlia li va preguntar per un tron daurat, situat sota l'escut del marquesat de Dalí, i Pitxot li va explicar que era l'adaptació d'una antiga cadira que va modificar per rebre els periodistes el 1984, després d'un llarg període de silenci. Al respatller hi va pintar la sortida del sol en una plana. Des d'aquesta sala s'accedeix a les habitacions de la Gala, la qual cosa es pot endevinar perfectament perquè sobre la porta hi ha un retrat de la tàrtara de Cadaqués. La sala del piano inclou diversos sofàs vermells i una tauleta de vidre cilíndrica amb pergamins de Dalí, a través de la qual es pot veure el cavall blanc del pis inferior. I un paisatge on l'artista va representar el camí de Púbol, amb Gala ascendint bíblicament cap al cel i on apareixen, entre núvols, les cúpules d'una església ortodoxa russa, segurament una referència al seu Kazan natal, segons una creença de Pitxot.