Mentre els ecos dels visques a la reina s'apagaven...


Obra:Els fars de Catalunya (p. 117-118)
Municipi:Palafrugell

testing image

Mentre els ecos dels visques a la reina s'apagaven fins a perdre's rodant pels vessants de la muntanya i anaven a trobar el general Prim, que els apagaria definitivament, els assistents, ara més distesos, aprofitaven les darreres clarors del dia per contemplar —podem si més no imaginar l'escena— el paisatge, fer un darrer cop d'ull a l'edifici o mantenir converses mentre passejaven pel jardí abans d'emprendre el camí de tornada. Mentrestant, el torrer, que en el curs dels parlaments havia tingut el seu moment de reconeixement gràcies a les paraules que li havia adreçat l'enginyer, esperava pacient que tothom desfilés per poder tancar el reixat d'accés al recinte i passar la primera nit de servei.

Ara ja no dorm ningú al far. El reixat que circumda l'edifici amb una lleugera curvatura ascendent fins a arribar a la mateixa altura dels pilars que franquegen l'entrada i subjecten les fulles de la porta coronada per l'escut reial, encara es conserva tal com era. El silenci de la tarda m'envolta. Es respira una quietud que l'oreig que remoreja entre les capçades dels arbres sembla bressolar. A través dels barrots de la porta d'entrada contemplo el jardí abandonat que té forma de semicercle. Recordo haver pensat en una de les reiterades visites a l'Arxiu Històric de Girona que fóra relativament fàcil retornar-li l'aspecte original. Passant làmines del far, vaig topar amb les del jardí, que inclouen, a més del disseny de l'espai, valuoses indicacions sobre el tipus de vegetació i arbres que calia plantar a cada parterre. Em dic que no costaria refer l'aspecte del jardí. Ara, però, dret davant l'edifici m'assalta la mateixa sensació d'estranyament que he experimental en altres llocs del territori on els fars no tenien cap protagonisme. La memòria recula i dirigeix la meva atenció cap a unes imatges antigues. Són fotografies fetes davant mateix d'aquest reixat. Els faroners i les famílies respectives posen amb el far com a teló de fons. De vegades també s'hi pot observar la presència dels altres dos torrers situats als balcons que voltaven la torre i la llanterna. En algun cas era el jardí el que estava en un primeríssim pla, emmarcant el grup que posava davant la façana principal de l'edifici.