En el tren dels Ferrocarrils de Mallorca...


Obra:Tres guies (p. 477-478)
Municipi:Inca
Comarca:Mallorca

testing image

En el tren dels Ferrocarrils de Mallorca arribarem a Inca. Si no hi ha cap contratemps, l'horari funcionarà amb més o menys exactitud. Altrament, haurem de tenir paciència. Inca és una ciutat molt viva i d'uns 16.000 habitants. Els seus mercats agrícoles — cada dijous — en fan una població concorreguda i animada. També té fabriques de calçat i de teixits. Essent com és cap de partit i disposant d'allò que se'n diu una gran falda—és a dir, un cert nombre de pobles que hi graviten, comercialment, al damunt — és natural que s'hi destaqui un aspecte de petita capital. En els típics cellers s'apleguen els pagesos a menjar requisits propis de la temporada. Són semisubterranis i hi ha les denominades bótes congrenyades. Als voltants d'Inca hi ha tot de torres desafectades de l'antic molinar.

A Inca és digna de visitar l'església de Santa Maria la Major, del segle XIII, però reformada, desgraciadament, el XVIII, amb el barroc inflat que és de rigor. El campanar que se salvà de la millora, és un dels més esvelts i típics de l'illa. Part dedins hi ha el retaule de Joan Daurer, una esvelta figura de madona restaurada. L'obra era abans a l'altar major; ara, en una capella del costat de l'Evangeli. També és notable el convent de Sant Francesc, amb el seu claustre barroc. Dins la ciutat, coronant un turó, té molt de caràcter i sabor el Convent de Monges Jerònimes de clausura. Les virtuosíssimes senyores tenen l'especialitat d'uns pastissos finíssims, els concos. Als afores, dalt d'una muntanya d'uns 300 metres, des de la qual es distingeix un panorama sensacional, hi ha el Santuari de Santa Magdalena, construcció primitiva i de poc interès artístic.