Estació del cremallellera

Municipi:Queralbs
Comarca:Ripollès
Coordenades: 42.397292, 2.154743

Les obres per a construir la línia del tren cremallera de Núria van començar el 24 de maig de 1928 i es van iniciar simultàniament a Núria i a Ribes. En els moments de més feina hi van treballar més de mils homes. Els rails, que no es van començar a instal·lar fins a principis de l'any 1930, quan es va fer un primer viatge de prova amb una locomotora de vapor que venia de Montserrat i el 22 de març de 1931 es va inaugurar oficialment el cremallera de Núria.es van posar en sentit ascendent. La línia va ser inaugurada el 22 de març de 1931 a càrrec de la companyia FMGP (Ferrocarrils de Muntanya de Grans Pendents), i ha funcionat des del principi amb electricitat. El recorregut és de 12,5 quilòmetres, sobre via d'ample mètric (1000 mm) i supera un desnivell de 1059 metres. Els primers 5,5 quilòmetres funcionen mitjançant el sistema de rails tradicional, i la resta com un tren cremallera central de sistema Abt, que supera una rampa màxima del 15%.

El 1982 la Generalitat de Catalunya en va esdevenir l'accionista principal i el 1984 passa a tenir-ne la titularitat completa. Fou llavors quan s'inicià un ambiciós programa de remodelació que incloïa la renovació de la major part de les vies i catenària, l'adquisició de nous trens automotors a partir de l'any 1985, i la modernització de les pistes d'esquí de Vall de Núria. Precisament aquesta modernització dels usos i serveis del santuari de Núria són el tema d'un poema de Jordi Pàmias, que podem llegir en les andanes de l'estació del cremallera de Núria i un fragment de La filla de la neu, de Núria Esponellà.