Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
De la catedral romànica es conserva el campanar de torre del tipus dit llombard, adossat a l'obra gòtica, de la qual fa de contrafort, així com el claustre, de planta trapezoïdal (la irregularitat de la planta, poc freqüent en el romànic català, prové de l'adaptació de la línia de muralla preexistent), que té quatre galeries amb capitells ornamentats amb escenes bíbliques i temes decoratius, que presenten similituds amb els de Sant Pere de Galligants i els de Sant Cugat del Vallès, obra també d'Arnau Cadell. Hi són historiats amb llenguatge narratiu i elements de temes fantàstics i zoomòrfics d'ocells. Si aquests es troben mossegant-se les potes, simbolitzen l'acció d'aixecar el vol i deixar la terra. Als frisos es poden contemplar escenes de l'Antic i el Nou Testament com les històries de Samsó, d'Isaac i Jacob, la vida de Jesús, la creació d'Eva... Hi seran de bon llegir dos textos d'El vagabund, de Prudenci Bertrana i de Girona, un llibre de records, Josep Pla de ressons autobiogràfics.
Els jorns plujosos s'entaforava en els claustres de la Seu. Hi feia llargues estaries. La dolça penombra de l'interior, matisada pels reflexos verdosos dels baixos i les heures que gotejaven al clos del jardí; la pau i quietud d'eternitat que traspuaven pels junts dels sarcòfags amb cendres de beats i el discret xerroteig dels pardals aixoplugats per les cornises i mènsules foranes i pels espiells de la torre de Carlemany, li injectaven a l'ànima una bella dosi de poesia romàntica i somnolenta.
Les grotesques figures de les pilastres, aquella humanitat de mal somni de caps i ventres grossos, semblaven oferir-li una companyonia indulgent. Ell també era estrafet, feixuc, primari, ingenu, mort, empedreït...
Quan s'atipava de desxifrar les representacions iconogràfiques —la creació d'Adam i Eva, el naixement de Jesús, la història de Noé, de Samsó i de Llàtzer i altres escenes bíbliques— i d'admirar la puresa d'estil dels capitells, compostos a base d'animals fantàstics i de flora romànica, curosament enllaçada, es ficava al temple.
El sol del claustre és ple de lloses sepulcrals de canonges, preveres i clergues del capítol. N'hi ha moltes amb escuts nobiliaris. Altres són llises, mig esborrades. Totes són iguals. Hi ha, a les parets, algun notable sepulcre. El pas del temps ha deixat en la quietud del lloc la vaga vibració d'una corda llunyana. El jardinet del centre és una mica esquàlid i abandonat. La pressió de l'alçada de la catedral adjacent, que devora l'antiga, dóna al claustre una humilitat i una compunció arraulida i taujana.
En els seus capitells — que m'encantaven — hi ha moltes representacions iconogràfiques en l'estil meravellós del romànic. El pilar de l'angle sud-oest comença amb la creació d'Adam i Eva i s'acaba amb la construcció de l'Arca. En el pilar sud-est hi ha altres escenes de la història sagrada: la història d'Abraham i de Jacob. Entre pilar i pilar hi ha escenes de la nativitat i de la vida de Jesús, la seva davallada als inferns i la història del ric i de Llàtzer. En la galeria de sol ixent hi ha la història de Samsó, i en la de ponent, escenes de treball de picapedrer i la benedicció de les obres del temple i representacions de la vida de Noé. La galeria nord no presenta, en canvi, cap escena dels llibres antics. Hi ha composicions amb animals reals i fantàstics i moltes filigranes fetes amb la flora romànica, a base sobretot de l'iris, que es presta a ésser entrellaçat. No podia passar davant d'aquestes escultures plenes de vida, de gran caràcter, que tenen mil anys, sense quedar-hi embadalit llarga estona.
Altres indrets de Girona: