Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
L'església parroquial de Sant Julià (reedificada a la fi del segle XVIII), convertida en polvorí (unes 200 tones de trilita), fou volada el 8 de febrer de 1939 i l'enorme explosió destruí totalment el barri antic. Es construí després de la guerra un barri nou mig quilòmetre a migdia, dit el Poblenou de Llers, que té la casa de la vila i la nova parròquia. El barri del castell era designat antigament la Vila d'Amunt i hom anomenava Vila d'Avall al de l'església, on hi havia l'hospital medieval (esmentat el 1309 i amb una capella dedicada a la Mare de Déu del Carme, la capella de Sant Sebastià, feta al segle XVI per un vot de poble) i el castell de Bellver, edificis tots destruïts en l'explosió. Del castell de Llers (documentat el 1021) resta la torre mestra, cilíndrica, de gran diàmetre i murs molt gruixuts, que era circuïda per una muralla de planta trapezial.
Llers ha passat a la posteritat literària gràcies a la novel·la Dies verges, de Joan Mínguez, la mare del qual era filla d'Hostalets de Llers i al poema Les bruixes de Llers, de Carles Fages de Climent, de totes dues en llegirem un fragment sota de l'arc que dóna accés al carreró de les Llises.
Llers, vila de bruixes i d'oliveres. Poc s'avé el símbol de pau amb aquelles que instauraren l'escombra entre els precursors de l'avió. Ni el paisatge és prou aspre per a justificar-ne el renom: a tot estirar, l'abundor d'esplugues al seu terme, on prospera l'atzavara i la figuera de moro n'insinua l'origen. La gent és liberal i afaitada de cara, i l'ambició dels caps de casa es limita a atrapar una herència per a passar la frontera amb una «cupletista» d'aquestes que van a Figueres els diumenges. En la impossibilitat d'atènyer aquest delicat ideal, el pagès es desentén, crea noves festa majors, pessiga un xic la vinya i es posa de panxa al sol. Mentrestant, l'ase volta la sínia, la dona va a ciutat a vendre els conills, i l'aviram s'apressa a engreixar per alimentar les freixures de l'amo.
Després d'això, ja està dit que el llersenc no bada. Gent republicanassa, és clar, perquè a l'Empordà la república té prestigi de bona vida, una mena d'aproximació a la repartidora. Igual que els llops, els carlins no hi han prosperat gaire en llurs incursions: encara us ensenyaran alguna pastera on fou rostit un carlinàs, ple de gana i de barbes, que s'havia esgarriat pel camí de França.
Ni caldria afegir que les relacions amb l'Església hi tenen poc gruix. La campana no hi desperta curiositat, llevat de quan repica a morts: al toc d'Àngelus, el pagès ja creu correspondre reposant el càvec i elevant al cel, simultanis, els ulls i la botella de cuiro. L'única pietat que entra al poble rellisca de les tartanades, que tot l'estiu baixen del santuari de la Salut, amb una brancada de cireres d'arboç al costat de l'auriga.
La mare em deia que, essent criatura,
va bressolar-me una dona de Llers.
Suau embruix que en mi encara perdura,
em prenc la vida com si fos en vers.
Temo la mort, incisiva cesura;
l'amor em sembla d'inútil esmerç.
Ai, a vegades la vida és molt dura
ai, a vegades el ritme és molt ters.
L'alexandrí que té corbes de sina
talment un dors sibil·lí de serpent,
l'hendecasíl·lab que s'infla i declina
massa em són causa de goig i turment.
Els versos ragen a doll, perquè al caire
del cor, batega una bruixa cantaire.