Coneixes algun d'aquests autors?
Cerca l'obra per nom, editorial o lloc a la qual pertany:
Santa Maria de Castelló d'Empúries, popularment coneguda com la catedral de l'Empordà, va ser construïda al barri del Puig Salner sobre l'església romànica primitiva que hi havia, de la qual queden els vestigis dels primers pisos del campanar i la gran pila baptismal. És un dels prototipus de les anomenades esglésies de saló o espai unitari, és adir que té una estructura rectangular amb les capelles laterals enquadrades entre els contraforts, coronats de gàrgoles de desguàs que sostenen els murs laterals. Cada una de les tres naus de la planta està formada per nou voltes d'ogiva sostingudes per pilars amb els arcs formers i els quatre nervis que conflueixen en una clau. Entre les obres d'art que alberga, cal destacar el retaule major d'alabastre de Beuda atribuït a Vicenç Borràs i datat entre 1485 i 1493. És d'estil gòtic flamíger renaixentista i es considera una obra única del gòtic català. Té una alçada total de 6,56 metres, tres dels quals a la part superior, corresponen a la fornícula de la Verge de la Candelera, patrona de la població. En el tabernacle central hi ha els tres plafons més grans amb les representacions de l'Ecce Homo, la Verge Maria i Sant Joan Evangelista. En qualsevol punt de l'interior i si pot ser davant la làpida sepulcral dels Fages de Climent podem llegir diversos fragments de l'escriptor de la mateixa nissaga que confessa el seu gran amor per aquest espai sagrat i dedica uns versos a el sepulcre de Malgaulí, Ponç VI d'Empúries, que heretà el comtat després de l'assassinat del seu germà Hug, el primogènit, a la mort del seu pare el 1313. Completarem les lectures amb un fragment de memòria de Modest Prats sobre el casament dels seus pares en aquesta basílica.
D'altres, contemplo des de la torratxa a sol post, aquesta opalescència d'ocres i verds que matisen la plana, faixada per les aigües del golf. Només albiro, més alta que la meva, la noble casa de Contreras, materna de la meva mare, on varen néixer i viure dos grans escriptors, també castellonins, el savi jesuïta R. Ruiz Amado i aquell altre atribiliari cosí meu, Luís Ruiz Contreras, al qual encara tants de vosaltres recordeu. I molt més alta encara, com s'escau a la casa de Déu, l'enorme mole de la Seu morada i angulosa com una tela de Cézanne. Si a la seva ombra vellutada he crescut i viscut, dins els seus murs he passat també moments molt dolorosos, com aquells que vaig romandre-hi encarcerat mentre bullien els altars i les vestidures dels Sants fumejaven per terra com tions, en dantesc i espaventable incendi. Aquesta catedral que tots estimem per damunt de tot perquè és l'exponent més alt de la cultura i la història de Castelló d'Empúries, de la qual, fins i tot em sento una mica propietari perquè hi posseeixo la més irrenunciable de les finques: una senzilla llosa sepulcral amb el meu nom de família.
Magaulí –comte reu d'enveges
reials-, jacent estàtua de pàl·lid
marbre, en l'obaga de la Seu purpúria
vessa el robí de sang, última gota
que sobreïx la copa enverinada.
Ha vist al vas marmori de Magauli
armat –jacent rere l'altar major
de la morada seu de Castelló-
com l'animeta ix per la boca, i plau-li
d'imaginar que paga l'únic deute.
(Llevat de Déu, no es sap deutor a ningú.)
Del comte foll Guillem de Besalú
no serà més vassall ni emfiteuta.
En l'ampla església de Santa Maria, al capdavall de la nau de la dreta, ben a prop de les meravelloses piles baptismals, una llosa porta escrit: "Sepultura de Francesc Climent i els seus", com per recordar que la vida dels Climent és tradicionalment breu, com les curtes passes que separen les fonts del baptisme de la llosana del vell sepulcre.
Reconec que el mèrit que accepto no és meu, perquè el dec a la bellesa imponderable d'aquest racó de món.
"D'ençà que conec Castelló d'Empúries, la petita ciutat on m'agradaria viure i morir —va escriure fa molts anys al diari "La Publicitat" el crític Feliu Elias— admiro molt menys el poeta Carles Fages de Climent." Això vol dir que, de l'esperit de les pedres morades de Castelló d'Empúries era impossible que no en sorgís, una hora o altra, un poeta i que el mèrit és tot d'aquesta obra de gegants tan ben lligada als murs i a l'absis d'arestes nervudes i arbotants esvelts de la nostra estimada església catedralícia que és un tot arquitectònic únic amb el Portal de la Gallarda, testimoni de tantes grandeses pretèrites, que decora la façana oriental del meu jardí, el lloc que he triat per a les meves meditacions.
Costa molta feina i molts diners traslladar un difunt, i vull estalviar-ho al meu hereu, jo que no n'he sapigut per mi. No, no vull que em traslladin. Vull morir el més a prop possible de la meva més antiga sepultura pairal.
Tenia 18 anys quan em va ser premiat als Jocs Florals de Girona, un poema que acaba així:
I quan arribi l'hora de tenebres
que, en faç del vent, s'apaguin els meus ulls
lassos de llum i fadigats orgulls
i una ampla llosa els faci de palpebre,
ens fóra premi, per silent recer
l'urna clement, que duu el meu nom pairal.
Davant l'altar santíssim del Roser,
ésser os i pedra d'una catedral
a on cada columna és un xiprer.
Faig davant vostre, amics, prenent per notari tot el poble, el meu testament, perquè un dels drets més sagrats, una de les llibertats supremes de l'home, és l'elecció de sepultura.
El dia 12 d'octubre de 1935 es van casar, a l'altar de la Puríssima de la nostra església, el noi de cal Ferrer de les alegries —en Baldiri— i una noia —l'Enriqueta— que feia un parell d'anys que vivia a Castelló. Recordeu el poema de Maragall, L'Empordà? Hi ha una sirena que surt del mar i que va a trobar-se amb un pastor, i, al bell mig del pla, planten tots dos la cabana de l'amor. Doncs a casa meva les coses van anar just de l'inrevés.
La família del meu pare és de l'Empordà, mentre que, en canvi, la meva mare procedia de la Cerdanya, d'Arànser.
Havien viscut, de sempre, a la Cerdanya, fins que la meva àvia es va casar en segones núpcies amb el mestre del poble —el senyor Molinas—, que era fill de Castelló. Ben aviat, amb la nova família va tornar a baixar al seu lloc d'origen.
Vaig néixer el setembre de 1936. Quan vaig obrir els ulls a la llum, el país vivia la terrible Guerra Civil. Tres mesos després del meu naixement, van matar el meu pare, afusellat a la paret del cementiri de Montcada, juntament amb el seu oncle Gonzalo. A casa, a cal Ferrer, hi quedàrem, destrossats, el meu avi Cebrià —pare de la mare—, la meva tia Lola —que ha mort aquest estiu passat—, la meva àvia Carme —la mare de la mare—, i l'Enriqueta, la meva mare, que era el centre de tot, el punt de referència central al llarg de la meva vida. Aleshores tenia tot just vint-i-cinc anys. En fa tres que va morir, però continua ben viva en el record i en l'exemple de tota la seva vida. És a casa, amb un profund sentit cristià, on vaig anar aprenent el camí del perdó i de la llibertat.
Altres indrets de Castelló d'Empúries: